Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En odlingslott! Är euforisk! Och totalt handfallen... =) (Uppsala)  (läst 2398 gånger)

beke

Hej!
Jag fick igår löfte om att arrendera en odlingslott här i Uppsala där jag bor. Jätteroligt! Bor i lägenhet, och har länge längtat efter mer utrymme än vad balkongen kan erbjuda.
Lotten är på knappt 50 kvm, och består just nu av lerjordskakor. Jag har redan listat ut att jag behöver en grep, och gärna torv, gödsel och grus.  :)
Jag vill ha ett litet hörn att sitta i, lite bärbuskar, en syren, en rosenbuske, och mycket kryddor. Får man plats med några grönsaker också på 50 kvm? Är en total novis, vet inte riktigt hur mycket jag ska satsa på.
Har en tanke om att bygga ihop några odlingsbäddar och kanske en liten kompostbehållare. Råd och tankar?

Finns det någon här som också har en odlingslott av ungefär samma storlek som har lite tips för hur man kommer igång?

Jag skulle gärna köpa så mycket begagnat som möjligt vad det gäller virke och redskap med mera. Är det någon från Uppsalatrakten som har några tips på var man kan hitta sånt? Och finns det någon som kan tänka sig att sälja krusbärs- eller hallonskott så skulle jag bli överlycklig!

Tack!

ps. Jag skulle gärna få tag på lite hästgödsel! Tips från Upplandsbor? ds
« Senast ändrad: 17 mar-08 kl 12:51 av beke »

Vurre

Ha inte för bråttom! vänta med att peta ner sånt som är svårflyttat som buskar. Gör din lilla hörna med kryddor och annat fint först, och se till att få jorden i god kultur. Vill man ha nåt som är vackert och nyttigt tycker jag att mangold är en hit, testa t ex bright lights.

För att spara plats kanske du kan testa med bärbuskar på stam? om de funkar i din zon? Då kan man odla marken under dem.

Titta på hur folk i närheten gör och fråga dem. Skippa gruset men tillför mullämnen. Köp en bra grävgrep! Seg lera ställer höga krav på hållbarheten och det är alltid trevligare att arbeta med bra redskap. En kratta och en kultivator är bra att ha.

Inget smakar så gott som det man odlat själv.
snus? vad är priset på en pris?

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Om det är lerjord så köp absolut INTE såna där lättviktredskap, de är dyra och går sönder eftersom det blir för tungt. ÖBs grep för 59 kr är robust och håller:)

Jag hade en lott i sollentuna. Där fanns en anslagstavla där man kunde köpa/sälja saker, frön, plantor, virke osv. Vi köpte grus, jord o gödsel tillsammans. Billigare och enklare än att ordna med det själv, jorden kom med lastbil o så delades den upp där. Kanske finns det något liknande i ditt område? Folk är i allmänhet väldigt hjälpsamma o trevliga, kanske vill någon i närheten dela med sig av sina buskar o plantor? Hallon brukar man behöva gräva bort, de sprider sig mycket. Jobbigt kan tyckas MEN det innebär att det säkerligen finns hallonplantor att få gratis. Har du kollat om det finns någon gemensam kompost? Där kan finnas mycket spännande!

Vet inte hur mycket tid du har att avsätta, om du vill fröodla eller mest köpa plantor eller ha perenner som återkommer varje år? Rabarber är ju en hit, det kan du säkert få en rotbit av någon annan på området:) Kryddor som salvia, oregano timjan, rosmarin tycker om grusblandad jord så att den håller värmen(tänk medelhavet) och växer så det knakar när de trivs. Myntor ska du köpa färdiga plantor om du vill ha en viss sort eftersom frösådd kan bli lite vad som helst.

Håller med, mangold är vackert o gott och lättodlat. Frilandstomat, ärtor o bönor. Potatis...morot trivs inte jättebra om det är för ompakt lera. Blomsterböna tex blir mycket mat och har en fin blomma! Långa slingriga rankor som behöver något att klättra på, staket, buskar eller ett träd.

Va kul! Hoppas du kommer att trivas:)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser