Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  använda jordkällare  (läst 12838 gånger)

annan

SV: använda jordkällare
« Svar #20 skrivet: 09 mar-08 kl 20:51 »
lastpallar aha, jag fattar

undrar just om vi skall testa det med alla våra just upptagna jordärtskockor, undrar om de vill ligga i sand?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 10 mar-08 kl 08:41 »
lastpallar aha, jag fattar

undrar just om vi skall testa det med alla våra just upptagna jordärtskockor, undrar om de vill ligga i sand?
Det vill de!
Jag brukar torka en del av jordärtskockorna också, skära i tunna skivor typ morotsslantar. Goda att äta råa, smakar som färska hasselnötter. Annars är det bara att låta de ligga kvar på en bricka några dagar så torkar de och kan förvaras i skafferiet sedan.

annan

« Svar #22 skrivet: 10 mar-08 kl 13:19 »
förvara i sand....
har ni som använder det skaffat/köpt det på grustag och tvättat och sedan torkat eller hur gör man? jag vill ju inte att det skall finns en endaste förorening eller så i sanden man förvarar i.

Sano

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 10 mar-08 kl 14:07 »
Möss ÄLSKAR jordärtsskockor!  ::)
Vi förvarar rotfrukter etc i kallkällare under huset och morötter och sådant i sand får ligga tämligen i fred för möss (med hjälp av en musfällespann), men jordärtsskockorna...ojojoj, de gick åt första veckan... :P
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #24 skrivet: 10 mar-08 kl 16:37 »
Lastpallar som ligger över en tunna så att pallarnas sidor "hänger " i luften, som om du skulle ta en toapappersrulle, ställa den på den platta sidan och lägga över någon bok som sticker ut runt om. Gick det att förstå nu?

Har svårt att förstå att lastpallar skulle innebära det minsta lilla problem för möss  ??? de kan ju klättra överallt!

Skulle inte heller rekommendera förvaring i plastkärl. Möss älskar att gnaga på plast enligt min erfarenhet, det behöver inte ens finnas något innehåll. Fick de flesta av mina plastredskap mer eller mindre förstörda i kökslådorna för ett par år sedan. En granne som inte hade drickbart vatten och därför köpte vatten, var tvungen att köpa/förvara vatten i glasflaskor i jordkällaren eftersom mössen bara gnagde hål på PET-flaskorna.
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #25 skrivet: 10 mar-08 kl 17:27 »
Jag har mellan 0 och 5 grader i jordkällaren (på vintern), sommartid ligger det kring 10- 13 grader. Är det riktigt kallt ute så sätter jag för luftningsröret, är det ännu kallare så kan jag tända en liten brasa i källaren. Det hände bara en gång under 17 år att det blev flera minusgrader och då behövde jag bära in alla byttor i huset några dagar och kånka dem tillbaka sedan igen.

Fick tipset av min pappa att om det blir riktigt kallt kan det räcka med värmen från en tänd lampa i jordkällaren för att hålla frostfritt. Ett annat tips var att ha en frys i jordkällaren eftersom den alstrar viss värme. Har dock inte testat det själv.
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #26 skrivet: 12 mar-08 kl 16:46 »
Kommer det snö innan det blir riktig kallt, kanman packa snö runt källaren också.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #27 skrivet: 13 mar-08 kl 08:59 »
Ett annat tips var att ha en frys i jordkällaren eftersom den alstrar viss värme. Har dock inte testat det själv.

Äldre frysar funkar att ha i kalla utrymmen, men jag har nyligen läst att moderna frysar är gjorda för att stå varmt... Kanske för de nya, bättre miljöanpassningarna av dem ???  Förr var de ju sämre isolerade och därför bara bra om de stod lite kallt.
« Senast ändrad: 13 mar-08 kl 09:02 av Rafiki »
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 13 mar-08 kl 10:12 »
Jag förvarar rotfrukter i hinkar och byttor fyllda med sand, utan något över. Det brukar fungera bra men i år, i en av byttorna (orange leksakslåda från Ikea) har mössen gnagt på några av de överst liggande morötterna. Inga möss i hinkarna överhuvudtaget!? Känns som om hinkarna är svårare att ta sig in i.

Min mamma förespråkar granris över potatislåren, för att slippa mössen. Har inte testat själv, vår potatis brukar vi hinna äta upp innan mössen tagit sig in i jordkällaren  :P
Landsflykting i storstan...

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #29 skrivet: 15 mar-08 kl 17:28 »
Har sammanfogat tråden med en äldre tråd om jordkällare med mer information.

anette i bugared

• -
« Svar #30 skrivet: 15 mar-08 kl 17:34 »
Jag förvarar rotfrukter i hinkar och byttor fyllda med sand, utan något över. Det brukar fungera bra men i år, i en av byttorna (orange leksakslåda från Ikea) har mössen gnagt på några av de överst liggande morötterna. Inga möss i hinkarna överhuvudtaget!? Känns som om hinkarna är svårare att ta sig in i.

Min mamma förespråkar granris över potatislåren, för att slippa mössen. Har inte testat själv, vår potatis brukar vi hinna äta upp innan mössen tagit sig in i jordkällaren  :P
Enris är något som rekommenderas för att hålla mössen borta, kanske en ide att lägga överst i spännerna eller lårarna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Bäsen

« Svar #31 skrivet: 16 mar-08 kl 08:01 »
Äldre frysar funkar att ha i kalla utrymmen, men jag har nyligen läst att moderna frysar är gjorda för att stå varmt... Kanske för de nya, bättre miljöanpassningarna av dem ???  Förr var de ju sämre isolerade och därför bara bra om de stod lite kallt.
Alla frysar, gamla som nya skall stå någorlunda varmt. Frysen gör kyla av värme. Står den ute i minusgrader måste den kalla luften värmas upp för att det skall bli kyla i frysboxen.
Att den kalla omgivningen skulle vara ekonomisk är helt fel. Elräkningen blir större om frysen står kallt än om den står varmt.
Att ha en frys för att hålla frosten borta i jordkällaren är ekonomiskt oförsvarbart och energislöseri av stora mått.

En vanlig fläkt, kupevärmare som bara blåser kalluft eller vad som helst som kan cirkulera luften gör jobbet, ingen värme behövs.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

annan

« Svar #32 skrivet: 17 mar-08 kl 21:16 »
det är väl inte nån ide att ha frysen i ett varmt utrymme om man inte måste, men minusgrader skall det ju inte vara, kolla tex http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Din-ovriga-energianvandning-i-hemmet/Vitvaror/Kylfrysskap/ där dom säger:
Termosstat och kompressor
Kyl/frysskåp kan ha en eller två kompressorer som alstrar kyla och en eller två termostater som reglerar temperaturen. Om skåpet ska stå i ett ouppvärmt rum och bara har en kompressor måste det ha två termostater, en för frysen och en för kylen. Annars fungerar inte frysen när rummet blir kallt. Fördelen med två kompressorer är att skåpet delvis fungerar även om en går sönder. Kompressorerna bullrar en aning, vilket kan upplevas som störande"

fast en jordkällare drar ju ingen el och inte bullrar dom heller och det var ju det som var trådens ämne
« Senast ändrad: 17 mar-08 kl 21:18 av annan »

survivorman

• -
« Svar #33 skrivet: 06 apr-08 kl 04:20 »
hejsan

titta på dessa länkar..verkar mycket intressant tycker jag.

jag har länge tänkt på hur jag ska lösa kylskåpsfrågan men nu tror jag att jag har hittat det:

prova gärna det..jag tänkte göra det i min lägenhet  :D

http://www.seed.slb.com/en/scictr/lab/pot_refrigerator/index.htm

http://other90.cooperhewitt.org/Design/pot-in-pot-cooler

http://solarcooking.wikia.com/wiki/Pot-in-pot_cooler

http://www.scienceinafrica.co.za/2004/september/refrigeration.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Pot-in-pot_refrigerator

Dela detta:

* Inloggade just nu

136 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser