Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ny getägare behöver lite råd  (läst 1525 gånger)

Fraggel

• Västmanland
ny getägare behöver lite råd
« skrivet: 11 mar-08 kl 13:22 »
Vi har 3 getter av lantbruksras och en snygg bock av lappskt ursprung.
De går alla tillsammans och har gjort så sedan oktober månad. Bocken och två av getterna är födda förra våren medan en av getterna är född i juni.
Vi har nu i efterhand hört att getter helst inte ska killa om de är under året.

Vi tror att alla 3 har brunstat under hösten. Den yngsta geten har dessutom försökt bestiga sina tjejkompisar.. Är detta vanligt? Kan det ha o göra med att hon är så ung än?
Bocken i sin tur har ju blivit roserasande på henne.. Så nu får hon knappt äta ihop med de andra  :-\

Hur stor är chansen/risken att det faktiskt är dräktiga?
Alla är ganska runda, men de går på lösdrift och har ständig tillgång på mat.
Jag har försökt att känna lite på dem, men jag är helt nybörjare på detta så jag vet inte riktigt vad jag letar efter?

Vi har planer på att kastrera bocken så snart som möjligt, då vi inte har rum för så många fler getter.

Tack för ett bra forum!
Jag har letat efter skötselråd på getter, men det verkar inte finnas alltför mycket.

Med förhoppning om lite hjälp på traven...  :)
bor med sambo, 1 fd innekatt, 47 får, 4 hästar och 1 vallhund (under utbildning) på en vacker gård mitt i skogen intill en sjö

Sano

• Bohuslän
SV: ny getägare behöver lite råd
« Svar #1 skrivet: 11 mar-08 kl 14:24 »
Chanserna är rätt stora att de är dräktiga alla tre... Men oroa dig inte, det brukar gå bra även om de är unga. Och ja, det är vanligt att honorna försöker bestiga varandra när de är brunstiga. Kor gör likadant.
Det kan vara svårt att känna om de är dräktiga, inte alls ovanligt att man kommer ut en morgon och hittar en killing man inte hade väntat sig!  :)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Fraggel

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-08 kl 18:25 »
Tack Sano för ditt svar.

Jag har försökt känna lite på juvren idag. En av getterna verkar vara lite svälld, de andra två har bara små "knoppar".
Kan det vara så att bara en är dräktig eller kan de andra vara lite senare bara?

Jag har läst till mig här på forumet att getter går dräktiga 5 månader. Så det borde vara dags nu i mars eller möjligen i april.
Det ska iaf bli jättespännande om det visar sig att vi ska få killingar!
bor med sambo, 1 fd innekatt, 47 får, 4 hästar och 1 vallhund (under utbildning) på en vacker gård mitt i skogen intill en sjö

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 11 mar-08 kl 22:36 »
Töhö, skulle tro att alla killar  :)

Söker du på goat husbandry, så hittar du flera böcker som kan komplettera det ytterst lilla utbud som finns på svenska.

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #4 skrivet: 12 mar-08 kl 12:30 »
Ja är också en nybörjare som inte kan se om geten är dräktig. Dessutom är min get lite svår att känna på.
Jag har hört at man kan känna under magen precis framför juvret om det ligger någon där inne.
När jag har känt på min get, över hela buken, rör det sej alltid i magen för hon spänner sej så mycket och så har hon ett helt maskineri där inne som tar hand om hö och kvistar, detta gör ju att hon ser jättegravid ut ibland.
Trodde hon skulle killa redan för ett par månader sen :-[

Ska man ge kosttillskott? (lappget)
Har gett henne mest hö, torkade löv och bark och kvistar (lösdrift) För jag läste här innan jag skaffade getterna att det var farligt för en get som ska killa, att få för mycket kraftfoder. Att de ska äta mycket grovt för att få stor plats i vommen. Annars kan det leda till killbesvär och tom. död.  :( och det känns ju som att getens naturliga kost borde vara den bästa...
Men sen säjjer en del att man ska ge mer kraftfoder och även vissa tillskott, vitaminer/ mineraler?
Vad gäller?

Mina har saltsten och mineraler med koppar som jag blandar med lite korn och, eller havre ibland
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Fraggel

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 13 mar-08 kl 09:56 »
Tack för tipset Gruff!
Har hittat en del intressant  :)

Behöver jag komplettera med annat foder inför killning?
Våra getter går på lösdrift o har ständig tillgång på hö, träd i hagen o det lilla gräs o de löv som dom kan skrapa fram. Jag ger dom lite grönsaker blandat med havre varannan dag och de har mineralhink i "huset" där dom sover.

drakvinga

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 mar-08 kl 07:17 »
Jag har gett mina getmammor betfor och kraftfoder pluss vitaminer och hö, och alla mina killingar överlevde och mammorna är pigga och mår bra och mjölkar så visst tror jag att man ska ge dom kraft. dom behöver väl som alla andra mammor tillskott när det är dags för att klara av att producera mjölk? Tror jag i  alla fall men jag är ingen expert men som sagt, mina killingar är pigga och mår bra och mammorna också
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Texaz

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 24 mar-08 kl 06:45 »
Tillskott av selen kan rekommenderas! Fick selenbrist på två killingar som dog...
Getterna ska ha ett par månader före o efter killning, 1 skopa Tokosel/månad.
Ensam trebarnsmamma som håller på att förverkliga sin dröm om en gård med lantrasdjur, som helst ska bli självbärande. Lever lycklig i södra Dalarna!!

Fraggel

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 26 mar-08 kl 09:39 »
Tack alla för era svar.

Jag har en mineralhink hos dem där bl a selen ingår, behöver jag ge dem mer än så?
Jag har inte gett dem nå extra selen, utöver hinken, är det försent att börja nu?

Betfor är jag lite tveksam till att ge dem. Jag försöker göra kosten så naturlig som möjligt och jag anser att betfor inte ingår där.

Jag är ganska säker på att bara en av getterna kommer att killa.
Hon är stor som ett hus, blir bara större och större..
Alla har varit ganska välgödda, men det är en markant skillnad nu. Och dessutom är hon den enda som bocken är riktigt tillgiven mot.

Men som sagt, jag är ju nybörjare.  ;)
Och jag blir gärna överbevisad, jag ser verkligen fram emot killingar!

Jag läste nånstans att det är bra att ha meddelat en veterinär innan killning, om nåt skulle gå fel. Är det nåt som rekommenderas?

Och kan jag fortsätta ha alla tillsammans under och efter killning?
Beroende på hur det ser ut så mockar jag lösdriften 1-2 ggr/v
Bör jag mocka ut oftare sen?
lägga på mer halm inför födseln?

Oj, nu blev det rätt många frågor.. Hoppas någon orkar åta sig iaf  ;)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 26 mar-08 kl 11:04 »
Betforn är väl mest för sockrets skull. Det hittar du i fodermorötter istället, som ju är lätta att förvara också.

Getter kan vara rätt oberäkneliga för NÄR dom killar. Men prata du med veterinär om du vill, om vad du har att vänta dig, hur en födsel kan vara och när dom tycker att du ska kalla dom och så.  Men, det "brukar" gå rätt snabbt. Även om de kan kännas rätt dramatiskt. Getter är mkt. mer ljudliga när dom föder än t.ex får.

Ha dom tillsammans och mocka du som vanligt. Lägg på mer halm när du tror att det närmar sig. Killingarna torkar bättre på halm än på strö.
« Senast ändrad: 27 mar-08 kl 02:46 av Gruff »

Fraggel

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 26 mar-08 kl 15:30 »
Tack Gruff!

O tack alla andra som gett tips o råd!
Det är mycket värt  :)

Jag har en till fundering..  ;)

När killingen/-arna väl kommit, ska vi låta mor o barn vara ifred ett par dagar eller ska vi försöka prägla dom små på oss oxå så tidigt som möjligt?

Har hört att kor kan "glömma" sin kalv om vi människor är med och stör deras första tid tillsammans.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 27 mar-08 kl 02:49 »
Brukar ge dom en halv dag ifred i alla fall. Sen kan man ju inte låta bli längre  :-[ Tids nog kommer du att fråga här hur man får vara ifred för killingarna alls något mer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

109 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser