Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal betesmark till ängsmark och odling...  (läst 1671 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Gammal betesmark till ängsmark och odling...
« skrivet: 22 mar-08 kl 15:30 »
Nu nalkas första våren i hus. Jag har ca 15 000 kvm obrukad jord som har använts för ett tiotal år sedan till bete. Nu är det tovigt, gropigt och ojämnt. Och jag är helt okunnig.

Jag skulle vilja jämna till grästovorna och marken något  så att jag kan slå med lie under sommaren och få blommande ängar...

Då kommer jag också att få bättre överblick över marken så att jag kan bättre välja var jag skall placera grönsaksland, kryddland och äppelodling, när det går att se vad som är grästovor och vad som är stenhögar.

Finns det något bra sätt att få till marken? Någon föreslog att bränna av det gamla gräset men det känns riskabelt och lite drastiskt. Jag kan säkert få hjälp av grannbonde med traktor om det skulle behövas, men jag vet inte vad jag skulle be om...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Gammal betesmark till ängsmark och odling...
« Svar #1 skrivet: 22 mar-08 kl 15:38 »
En bra betesputs, klipper tovarna och valsar marken jämn. Enklare kan du inte komma undan.
Det har funkat bra på marken som vi köpte ovårdad o tovig. Har blivit mycket fint.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Markus_H

SV: Gammal betesmark till ängsmark och odling...
« Svar #2 skrivet: 01 apr-08 kl 15:45 »
Betesputsning är nog att rekommendera. Om du ber grannbonden "fixa till" så är jag rädd att han kanske tar och harvar hela gärdet åt dig och visst blir det slätare då men samtidigt ska du inte bearbeta och blotta jorden om du vill ha en äng där senare. Plöjer eller harvar man upp så det blir bar jord så kommer du bara få fröogräs som etablerar sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

133 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser