Hej på er kloka alternativare,
Jag har ett projekt på gång nu på våren och sommaren och skulle vilja bolla lite med idéer inför detta projekt.
Det handlar om ett koloniområde som till stor del är obrukad sen många år tillbaka med endast tiotalet kolonister kvar däribland mig själv.
Nu är det så att jag är på väg att övertyga ägarna av detta land att satsa lite pengar för att få igång verksamheten igen vilket kan bli glädjande både för markägaren (i form av mer intäkter) och självklart dom som får tillgång till en jordplätt.
Jag tror inte det blir svårt att locka till sig nya kolonister till området när lotterna väl står redo och det svåraste jobbet är avklarat. Det ligger fint till nära sjö och nära stan (stockholm).
tanken är att utveckla odlingslotterna lite för att göra dom mer attraktiva. En eko stämpel ska sättas på området, kolonisterna experimenterar med nya sätt att odla ekologiskt och klimatsmart.
kanske att man bygger små växthus till varje lott, växthus som värms upp med hjälp av solceller.
Hur kan ett framtida koloniområde se ut? vad ska man tänka på när det gäller ekologi och klimatfrågor?
Som sagt så är stora delar av detta 1,5 ha obrukat och därför igenväxt av bla lupiner, hallon, gräs, olika sorters blommor, nässlor, vallört och buskar mm. på sommaren är det en djungel (väldigt mysigt och en trivsam plats för alla möjliga organismer inte minst för oss 10 kolonister men nu ska vi hjälpa till och få dit fler odlare). Längs kanterna av området har det börjat växa in träd, björk och asp bla. och gångarna mellan lotterna har blivit buckliga så att det inte går att köra fram med skottkärran.
Hur ska man på bästa sätt få bort träden? vilket är det smartaste sättet (ekonomiskt och praktiskt) att få bukt på växtligheten och få det odlingsbart till nästa år? Hur kan man få gångerna mellan lotterna plana?
Funderar på om man ska skada barken på träden så att dom dör sedan gräva upp dom nästa år? eller bara såga av dom? vad ska då hända med rötterna?
Ska man använda sig av presenningar för att kväva växtligheten i år och sen köra jordfräs nästa år? är det ett billigt alternativ? finns det billigare och smartare lösningar?
När det gäller gångarna, gäller det att gräva och gräva och gräva? eller?
verktyg som behövs:
spade
såg
kompostkvarn ( det kommer bli mycket flis, vad ska det användas till? en stor kompost?)
jordfräs
vad mer?
Tacksam för alla era strålande idéer