Jag är inne på samma linje som Charlotte, kornkross är inte så billigt längre. Vi har räknat på det och kommit fram till att de kronor det är dyrare med pellets, kanske vi sparar in på mätta och starka tackor. En säck kornkross innehåller ju inte "allt" som tackan behöver heller, med Tackfor kan jag va lugn. Att spara in på fodret till dräktiga och digivande djur tror jag man kan få igen i andra änden, t ex svagare lamm eller sjuk tacka.
Förra året blandade vi själva och försökte följa råd vi fick, tyckte de var fina. Efter att en tacka fått diarre så sjönk hon i hull och åkte på acidos ( en slags förgiftning som tackan får när hon tar av sitt eget hull för att producera mjölk), en hemsk upplevelse, veterinärkostnader och mycket oro. (Tack vare erfaret folk här på Alternativ, så fick vi ordning på det). En sån upplevelse stärker mej i tron på att ge ett fullfoder. Vi är inte rika, men djur måste få kosta....
I år har vi haft glädjen att ha goa, friska tackor som fått två - tre lamm var och mår prima, lite av det tillmäter jag Tackfor men också ett
bra hö, så klart. Mitt råd är: Räkna i alla fall ordentligt innan du byter till hemmablandat!
Klorofyll (via Lasses sida)