Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppar eller inte  (läst 1135 gånger)

zebra

Koppar eller inte
« skrivet: 15 apr-08 kl 19:49 »
Hej jag undrar om någon kan svara på om Värmlänska skogsfår skall ha saltstenar med eller utan koppar har fått olika svar på lantmännen.

Birgit

SV: Koppar eller inte
« Svar #1 skrivet: 15 apr-08 kl 20:13 »
 Alla lantrasfår behöver och tål koppar. Däremot köttraserna är känsliga för kopparförgiftning. De halter som finns i saltstenar är inga problem med lantraser.
Sedan beror det ju på om du ger mineraler med eller utan koppar? Men under betessäsongen ger jag bara universalsaltsten till fåren (inkl. koppar) och det klarar de sig bra på, men de har mycket varierat bete med massor av löv också. Går de på bara typ åker, kan man behöva ge mineraltillskott då också.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Koppar eller inte
« Svar #2 skrivet: 16 apr-08 kl 09:50 »
Rekommendationen är att ge Fårmineralfoder med koppar till de flesta raser.
Gotlandsfår, Finull o Rya tål mer koppar. Medans Texel o Mjölkfår är känsligare.

Fast nu var det ju Saltstenar som var ämnet ;D och då gör jag som Birgit
ger Fåren samma Universalsaltsten KNZ el. SP som korna får.

/ Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

57 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser