Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trollhassel  (läst 3797 gånger)

Suzniz

Trollhassel
« skrivet: 10 apr-08 kl 16:04 »
Fick en gren nu av min kusin. Kanske är lite sent men ska se om det blir rötter. Hennes träd är ganska stor och får sidoskott men de "krullar" sig inte som trädet gör. Kan man få dem att krulla sig på något sätt? Vad ska de annars göra med alla sidoskott som kommer? Klippa ner dem vid marken? Hoppas någon vet. /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

amarantus

• Gäst
SV: Trollhassel
« Svar #1 skrivet: 10 apr-08 kl 16:05 »
Ja sidoskotten tas bort längst ner. Går inte att krylla dem tyvärr vad jag vet :)

Suzniz

« Svar #2 skrivet: 11 apr-08 kl 15:51 »
Men varför krullar sig de gamla? Är det för sent att klippa sticklingarna eller kan man göra det när som? /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 apr-08 kl 16:04 »
Men varför krullar sig de gamla? Är det för sent att klippa sticklingarna eller kan man göra det när som? /Susanne

Kommer inte ihåg vad de kallas men de är såna sidoskott som bara tar näring typ som en parasit :P rosor får också såna stänglar ibland som man tar bort. Någon här är kanske är trädgårdsmästare för jag är bara florist :P
El så är trollhassel speciell att en del skott inte krullar sig helt enkelt. Hade en förut där allt nytt blev rakt :P och en annan där några få blev det och togs bort.
Ta bort den längst ner bara.

Suzniz

« Svar #4 skrivet: 11 apr-08 kl 16:53 »
Jag har en idé. Kan det vara så att den krusiga är ympad på en vanlig hassel som har raka grenar. Som man gör på äppelträd. Ympar in så roten är av en sort och resten en annan... /Susanne

amarantus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 apr-08 kl 17:17 »
Jag har en idé. Kan det vara så att den krusiga är ympad på en vanlig hassel som har raka grenar. Som man gör på äppelträd. Ympar in så roten är av en sort och resten en annan... /Susanne

Där satt den :D tror jag...Låter väldigt korrekt tycker jag.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 11 apr-08 kl 17:20 »

ja det är korrekt
men det heter ormhassel inte trollhassel
« Senast ändrad: 11 apr-08 kl 17:23 av Susanne1 »
är Återprenumerant såklart.

Filip Skräplund

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Suzniz

« Svar #8 skrivet: 11 apr-08 kl 21:21 »
Men då skulle man kunna ta en krusad gren och få rötter på och sätta, eller är den så livskraftig?...

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser