Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  www.hogbergaab.se/ Inhängnader någon som provat och hur funkar de?  (läst 2382 gånger)

dalslandsmamman

• Gäst
http://www.hogbergaab.se/

har inhängnader som ser lätta och bra ut att montera på 25 och 50 m.

någon som testat??

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
Vi köpte från dem, det nät som ser ut som ett Gunnebo, plastat i grönt, men så särdeles enkelt att montera var det inte. Det gick åt 4 långarmade personer för att sträcka nätet mot stolparna som var nergjutna. Därefter fästa hönsnätet i taket och i det tidigare nerlagda kycklingnätet i nederkanten.
Det blev stadigt när det väl satt på plats. Inga djur göre sig besvär här ;-)

MVH
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

dalslandsmamman

• Gäst
men ska stolparna gjutas ner i marken? ja trode de typ va som snabbstolpar till hästhagen :-)

berätta mer! blir de för lite med 25? just nu har jag svårt att tänka mig hur det ska se ut!

Jennyt

• Västergötland
Hej!

Vi har testat elnät nr.524 och jag tycker att det är OK för lite temporära inhägnader. Bara att stoppa ner i marken och hoppla hej, man har en inhängnad :D. Om det ska bli stabilt krävs det dock att man kompleterar med några trästolp här och där. Framförallt i hörnen. Stolpen som sitter i staketet är rätt så flexibla så de böjer sig gjärna innåt av staketets tyngd och då hänger nätet lite mellan stolpen. Mina dvärgkochin går just nu innanför ett sådant staket och jag blev tvungen att vingklippa dem för att de skulle stanna kvar. Jag har också ett litet hus till dem som jag stänger in dem i om natten, vågar inte lita på att räven håller sig utanför. Vi har även haft getter innanför och utanför staketet ;). Det funkade fram tills de kom på att det inte gjorde så ont med lite stötar. Strömmen blir inte så stark eftersom det är ström i varenda maska.

Säg till om det är något mer du undrar över.  Jenny
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

dalslandsmamman

• Gäst
Tack för svaret!
Jo när ni fick hem era paket med inhängnaden gick det på en dag att sätta upp?
Tycker ni att det är prisvärt?

Och hur vingklipper man en höna?

Jennyt

• Västergötland
Vi köpte vårt staket från BOLE-produkter, men det är precis ett likadant som hogbergaab har. Staketet var ihopsatt när vi fick det i kartongen, så det tog lika lång tid att sätta upp som att trycka plaststolp i marken. 15- 30 minuter. Vi tyckte att det var smidigast att lägga ut staketet först, så att man avslutar där man började.

Ang. att vingklippa en höna eller anka så är det lite svårt att beskriva utan att visa. Jag gör ändå ett försök. Det räcker att klippa ena vingen och jag sparar alltid de tre yttersta fjäderpennorna så att man inte ser att hönan är klippt. Jag drar ut vingenoch klipper av de längsta pennorna på nästan hela vingen. Alltså nästan ända in till kroppen. Jag vet inte, men har fått för mig att de har som en pulpa i fjäderpennan så jag klipper av fjädern precis innan den börjar bli grov. Det finns säkert fler sätt att göra det här på, men det här brukar fuka för mig. Ska ge våran mignonanka en omgång imorgon för nu tar han lite väl långa kvällsrundor. ;)

Lycka till Jenny
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Jennyt

• Västergötland
Ang om det är prisvärt. Jag kan bara säga att vi har använt staketet mycket och till mycket olika saker.

sallyomolly

• Gäst
Har mina värphönor i en sån 50-meters, de som inte flyger. De har en liten "sommarstuga" mitt i och de stortrivs. Så de har semester i stor hage med fint bete. En tall finns i med torr sand under så det blir långa stunden på beachen också. ;D

Vi satten linor och spände alla fjäderstolpar, vi har dock några i trä med isolatorer i.

dalslandsmamman

• Gäst
Jennyt  det låter som om detta staket är något för oss!!!

Jag har inga hönor än men hoppas på att nu snart få hem ett par stycken till att börja med! Hönshuset är snart inflyttningsklat!

sallyomolly  låter härligt med sommarstugan !

Ni har inga bilder? Jag kan inboxa min e-mail isåfall!! 

curmbox

• Var sak har sin tid
Hej!
Jag köpte ett sådant "mobilnät" från högberga, med plaststolpar att trycka ner i marken. Så långt var allt gott......men.....där jag hade tänkt att ha hägnet är marken "nykonstruerad" med mycket hårt undermateriel och det var totalt omöjligt att få ner stolpen :-[
Sååå, mitt nät ligger nu tillbaka i förpackningen tillsammans med stolparna så om du vill köpa det av mig så går det bra. Det är ju "begagnat" :-X men som nytt.
Vet inte vad det kostar att köpa idag, men vi ska nog komma överens om priset. Går att skicka med bussgods ju.
PMa mig om du är intresserad.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Jennyt

• Västergötland
Åhhhh, va mysigt det låter med alldeles nya hönor. De första är alltid något speciellt. All lycka önskas från västkusten.

Jenny

dalslandsmamman

• Gäst
Åhhhh, va mysigt det låter med alldeles nya hönor. De första är alltid något speciellt. All lycka önskas från västkusten.

Jenny

Tack!! Vad har du för hönor?

Jennyt

• Västergötland
Det är lite utplockat efter vinterns besök av räv och hök. Dv. kochin gruppen väntar på passande hönor och Blommehönorna väntar på ny tupp och fler vänninor från kompisens kläckare. Varken Maranhönan eller den grönvärpande korsningen ville lägga sig iår. Orpingtonhönan har adopterat ett par faverollekycklingar som ska bli älskarinnor till tuppen. Sedan blev jag helt oplanerat med sikesägg på bytardagen. Även de ligger i kläckaren och kommer om ett par veckor.

Mignonhanen går här alldeles själv och väntar på att rätt kvinna vill att han ska flytt in.

Sen är det två fjordston och en shettis.....osså katterna förstås.

Mycke vill ha mer ;)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
Som svar på frågan om varför vi gjutit ner stolparna kan jag bara svara, det finns många djur som tar sig in under nät ex. mink och grävling och eftersom vi bor intill ån, så vill vi om möjligt slippa se halshuggna hönor.

Vi använde en jordborr, satte ner rejäla "tryckta" stolpar i hörnen och utefter kort och långsidorna och skyfflade i bruket . Däremellan spändes nätet, med kycklingnät nergrävt i underkant och hönsnät till tak. Förhoppningsvis ska det vara både hund och kattsäkert också.
I fredags hade vi en havsörn som passerade och det var hönsen som gjorde mig uppmärksam på den. I lördags hade vi svävare, ni vet "Karlsson på taket" och nu var hönsen också på sin vakt och "trumpetade". 

Fast nog låter det smidigare med era plaststolpar och kompostgaller ;-)

MVH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dela detta:

* Inloggade just nu

48 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser