Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk Finullstacka!!  (läst 1023 gånger)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
Sjuk Finullstacka!!
« skrivet: 15 apr-08 kl 22:10 »
Japp då var det dags igen...nya problem "suck"
 Men nån kanske har en ide om vad det kan röra sig om!

Vi har en finullstacka som lammade för ca 3 veckor sen. Allt verkat ha gått bra och flytit på bra. Däremot så reflekterade jag över att hon i sin högdräktighet tappade lite ull. Hon stod säkert 3 veckor innan i egen box med fri tillgång till foder, vatten och så. Allt gick bra!
  MEN... så idag så hittade jag henne inne liggandes som livlös. Jag var säker på att hon var död, men upptäckte då att hon faktiskt andades. Jag tog in henne med sitt lamm till en ensambox med extra värme. Jag har kollat till henne och hon segar sig vid livet. Jag har varit i kontakt med vet... blev instruerad till att ge henne glykollösning samt AD vitamin. Hon intar inget själv så jag har slangat i henne. Det gick bra! Men jag har funderat lite på det här med stora magmasken.... Har dock gett henne Imovec. Men huden runt buken känns nästan luftsvälld. Svårt att förklara, men som om huden och köttet inte riktigt får kontakt! Nåja.. vet kommer tidigt i morgon så vi får se om hon lever tills dess.
   Men, nån som har en idé???
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sjuk Finullstacka!!
« Svar #1 skrivet: 15 apr-08 kl 22:57 »
Har inga tips men, hoppas att din tacka repar sig igen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

« Svar #2 skrivet: 16 apr-08 kl 07:17 »
Visade hon inga tecken på att må dåligt innan du hittade henne?
Att finullar fäller ull i samband med lamning är ju inte ovanligt. Kvittar om de har aldrig så mycket mineraler och annat nyttigt, så det kanske inte har med det nuvarande tillståndet att göra.
Kan hon ha ätit något olämpligt? Stora mängder av något?
Kanske är det så att magverksamheten inte fungerar när hon mår dåligt, så att den sväller av det?

Det är ju alltid svårt när de är så dåliga att de inte kan äta o dricka själva.

Hade en finull för många år sedan som vi hittade förlamad på betet. Hon var stel i halva kroppen. Vet. gissade på huggorm eller fästing: Borelia. Hon hade dock god aptit. Vi slet med henne i flera veckor innan hon lyckades ta sig upp. I början gick hon på knä.
Hon levde över två år efter det och lammade två gånger. Hon var dräktig när detta hände och lammade en månad efter detta. Fortfarande stel men pigg.

Berätta gärna om hur det går och om ni får klarhet i felet. Håller tummarna.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #3 skrivet: 16 apr-08 kl 20:54 »
Ja, i morse så var hon död. Jag pratade med vet i telefon. Han var själv inte säker... utan skulle då måsta kolla via prover på henne. Däremot så trodde han att det kunde vara nåt med lungorna... det rosslade illa då hon andades. Ev att hon blivit skadad på nåt sätt... men jag kunde däremot inte se några synbara ytliga skador på henne. Ska enl vet hålla koll på de andra om de ev uppvisar konstiga tecken. Kan vara någon smitta... isåfall blir det att gå igenom vart enda får då "suck".
  Så just nu hoppas jag bara på att det är/var en tillfällighet, alltså ingen smitta eller så. Problemet är att vi inte har någon direkt jourhavande vet här utan måste åka 15 mil för att komma dit.
  Men hur som hälst så lämnade hon efter sig ett välskapt lamm som vi ska in till vet med i morgon.
  Och nej, hon hade inte visat några tecken på nåt fel innan vi hittade henne. Det var igentligen det som bekymmrade mig så... att det hände så plötsligt!
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Henning

« Svar #4 skrivet: 16 apr-08 kl 21:18 »
Jag gissar att din tacka har drabbats av en akut infektion med elaka bakterier. Pasteurella kan ha ett väldigt snabbt förlopp liksom vissa clostridier. Du har kanske hört alas om frasbrand.  Det blir som du beskriver då med gasbildning under huden. Det blir det också på djur som legat döda några timmar. Du behöver nog inte vara särskit rädd för att det smittar. Det brukar drabba enstaka djur som av ngn anledning blivit nedsatta. Lamningen är en stor påfrestning och är tackan inte riktigt frisk innan kan det räcka för att hon ska bli mottaglig för värre infektioner. Det är dock alltid bra att få reda på facit.
Berätta om ni kommer fram till något.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #5 skrivet: 17 apr-08 kl 18:30 »
Jag blev så nyfiken på din gissning Henning att jag kontaktade djurkliniken i Luleå. Dom hade faktiskt samma teori... TACK!!!
   Någon mask trodde dom inte att det var eftersom det inte tydde på det. Däremot så blev jag rådd att låta mina tackor gå inne lite längre med sina lamm, här är det ju kallare ute under längre period och större risk för infektioner.  Så det ska jag absolut ta med mig. Detta är första året med lammning =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

38 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser