Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sista frost hos dig?  (läst 2102 gånger)

tinaw

• Gäst
Sista frost hos dig?
« skrivet: 13 apr-08 kl 10:29 »
Jag bor i zon 4, Borlänge, läget är ganska blåsigt och utsatt. Jag håller tummarna för sista frost 15 maj, sen ska grönsakerna ut!

Hur är det hos dig? Var bor du, zon, läge, sista frost?

anette i bugared

• -
SV: Sista frost hos dig?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-08 kl 10:49 »
Väster om Borås, zon 4 (möjligen 3 i gynnsamma lägen). Sista frost räknar jag inte med förrän månadsskiftet Maj/Juni. Har haft frost ända fram till midsommar (enstaka nätter).

Så även om jag planterar ut tidigare, så gäller det att hålla koll. Förrförra året, tex, så brändes potatisen rejält av sen frost.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 13 apr-08 kl 12:34 »
Zon 4 i Boråstrakten här oxå. Sen frost i maj är inte ovanligt. Så alla tidiga sådder hamnar under fiberduk. Jag brukar sätta potatis i april under dubbel fiberduk och det har gått bra hittills. Ömtålig utplantering (gurka, squash o sånt) gör jag först i början av juni.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #3 skrivet: 15 apr-08 kl 08:41 »
Bor längst ner i söder och det kan definitivt bli frost en bit in i maj, om man har otur.

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 20 apr-08 kl 10:00 »
Sjuhärad, zon 3? , första Juni räknar jag som frostfritt.

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #5 skrivet: 20 apr-08 kl 13:35 »
Zon 6-7.  :(
Känsliga växter kan planteras ut tidigast 10-12 juni... Brukar så morötter efter valborg, om snön är borta.....vilket det inte kommer att vara i år.
I gengeld har vi sen sol dygnet runt i månader, så allt växer så det knakar!!!!!! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser