Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny o jobbig erfarnhet: livmoderframfall  (läst 1909 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Ny o jobbig erfarnhet: livmoderframfall
« skrivet: 26 apr-08 kl 20:16 »
Idag började en av våra ungtackor att lamma. Hon kämpade o jobbade men det gick väldigt sakta.

Till slut betsämde vi oss för att hjälpa till (lammets huvud var ute och tungan hängde ut..) och det gick till min förvåning ganska lätt att få ut lammet, det levde och allt verkade bra. Vi pustade ut, min svägerska och jag, men när vi tittar på tackan så ser vi att hela livmodern har kommit ut!! Skit!!

Vi fick tag i vår veterinär som inte kunde komma men som gav oss råd på telefon och tillsammans lyckades vi lirka in livmodern igen. Undrar bara hur många bakterier som kom med på köpet... :-\

Tackan hade lammat i vår stora fårbox där det är fullt av halvstora, helvilda lamm, så vi gjorde iordning en lammningsbox till henne. Vi väntade ett par timmar och flyttade henne sedan dit. Tyvärr måste hon ha blivit stressad av flytten för när hon precis kommit in i boxen så trillar livmoder ut..igen!

Denna gången går det lättare att få in den, eftersom vi vet lite mer hur man gör, men det känns ju verkligen inte bra.. Vad gör vi om det händer igen? Går hon att rädda eller är det bättre att ta bort henne isåfall?

Kan livmoderframfallet ha med utrdragningen av lammet att göra? Fast vi bedömde ju att det inte gick att vänta längre så vi hade ju inget val..

Usch, det känns inte så bra nu. Vi som haft en ganska så problemfri lammning hittills i år. :-X

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hustran

SV: Ny o jobbig erfarnhet: livmoderframfall
« Svar #1 skrivet: 26 apr-08 kl 22:00 »
Phu! Vi lyckades att få in livmordern igen. Efter det så hade vi en "bygel" som höll eländet på plats i ngr. dar. man skulle nog också ställt tackan med "rumpan" uppåt i ngr. dar. Sedan är det bara att hoppas........Vi är rätt "tuffa" så om inte behandligen funkar så slaktar vi. Det lär i alla fall inte vara ärftligt..

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 26 apr-08 kl 22:13 »
Vi har en framfallsbygel, vi kanske skulle använda den.. Dessvärre funkade den inte bra på vår tacka som har slidframfall (hon har nu fått "rosetter" i rumpan av veterinären..)

Vi ställde henne nästan på huvudet en lång stund efter sista framfallet.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 27 apr-08 kl 19:12 »
Idag har vi fått göra samma procedurer flera gånger. Till slut ringde jag en annan veterinär och jag fick detaljerade beskrivningar av hur jag skulle trycka och hur det skulle kännas. Troligtvis har jag inte fått tillbaka livmodern helt o hållet tidigare, för denna gången var jag riktigt långt in. Stackars tackan pustade o stånkade...

Hon får inte ligga ner och vi har gjort en sele som hon står i. Hoppas nu att detta räcker så att vi kan släppa loss henne i natt och slippa oroa oss mer... :-\

Mjölken verkar inte riktigt ha kommit igång heller (inte konstigt med tanke på allt trassel) och jag fick mjölkat ur henne lite grann. När jag gick ifrån henne höll lammet på att buffa och suga så förhoppningsvis rinner det till lite mer nu.

Håll tummarna för oss...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 28 apr-08 kl 20:18 »
Usch, så stökigt. Hoppas det ordnar sig nu. Jag håller tummarna!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 28 apr-08 kl 20:57 »
Tack för tummarna.. :D Ännu vågar vi inte pusta ut, men det verkar ha hjälpt det vi gjorde igår.

Jag släppte loss henne imorse och stackars tjejen la sig ner med en gång... :-\ Tidigare har framfallet kommit ut igen när hon lagt sig, men nu har det stannat kvar hela dagen!

Vår lammning har gått så bra ända till nu och denna helgen har varit heljobbig.. Men nu är det bara tre tackor kvar som skall lamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

95 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser