Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avföring i högar eller i små koblaffor!  (läst 1563 gånger)

Ryr

Avföring i högar eller i små koblaffor!
« skrivet: 10 maj-08 kl 08:27 »
Hej!
Jag har två tackor som lammade för ca tre respective en vecka sedan, och allt har gått bra.
Men de senaste dagarna har tackornas avföring varit högar istället för små pluttar så jag tänkte att kanske berodde detta på att här i södra Sverige har ju gräset växt jätte mycket och det hände ganska fort och att detta i kombination med fårpellets kanske blev alldeles för rikt för deras magar (har gutefår). Så jag slutade för två dagar sedan att ge dem fårpellets för att prova om detta skulle hjälpa men kan inte se någon större förändring ännu. Varje sommar har båda tackorna haft ett par dagar med avföring i högar eller i små koblaffor om ni förstår vad jag menar :)
(Lammens avföring är jätte fina små pluttar.)
Jag skulle så gärna vilja veta vad ni andra tror om detta??

Mvh Ryr

vallhunden

• Västergötland
SV: Avföring i högar eller i små koblaffor!
« Svar #1 skrivet: 10 maj-08 kl 09:56 »
Det är säkert det kraftiga gräset nu på våren. Du gjorde rätt som slutade med kraftfodret, de behöver inte det nu. Dessutom är det mindre fibrer i kraftfoder och det är fibrer deras magar behöver just nu. Det är därför de får lite diarre-aktig avföring på våren, gräset är så spätt.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

klorofyll

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 maj-08 kl 13:35 »
Så har våra får det med. Jag tror det kan vara bra at fortfarande ge dem tillgång till hö, just
pga att de behöver fibrerna. Så gör jag med hästarna med, de behöver det för magen,
även om de klarar sej på gräset fö.

maunen

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 maj-08 kl 00:02 »
Mina också, har för mig att de var lösa ganska länge förra våren/sommaren (min första med får). Mina  tanter ser inte åt höet ens en gång. Feta har de också hunnit att bli på några veckor (de flesta i alla fall).

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 11 maj-08 kl 07:59 »
Samma här. Jag har fortsatt med kraftfodret eftersom jag inte visste om jag kunde tvärsluta med det men jag har minskat ner det rätt mycket. Mina får har blivit "bukiga" men kanske inte feta. De ser nästan ut som de gjorde före lamningen. De är fortfarande inne om nätterna eftersom jag har ett lodjur alldeles intill och varg runt omkring och jag hade hoppats att de skulle äta hö då men de smakar inte på det ens.
Åsenfår, hundar och katter

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 maj-08 kl 10:19 »
Feta har de också hunnit att bli på några veckor (de flesta i alla fall).

Hur ser du att dom blivit feta ???
Att får skulle bli feta av att beta några veckor låter mirakulöst.
« Senast ändrad: 11 maj-08 kl 10:21 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 11 maj-08 kl 10:50 »
Samma här. Jag har fortsatt med kraftfodret eftersom jag inte visste om jag kunde tvärsluta med det men jag har minskat ner det rätt mycket. Mina får har blivit "bukiga" men kanske inte feta. De ser nästan ut som de gjorde före lamningen. De är fortfarande inne om nätterna eftersom jag har ett lodjur alldeles intill och varg runt omkring och jag hade hoppats att de skulle äta hö då men de smakar inte på det ens.
Jag tror Mona är sanningen mer på spåren. Fåren blir bukiga av allt gräs i magen, feta hinner de nog inte bli på ett par veckor.
Jag tror på att erbjuda fåren hö i början av betesperioden, det bästa är ju om man kan släppa iväg dem så tidigt att de äter lite hö också pga att det är för lite bete. Eller om man kan utöka hagen lite så de får börja smaka på grönt (så har jag gjort i år), mitt sommarbete ligger en bit hemifrån så jag vill gärna att lammen blivit lite "stadiga" innan de ska transporteras osv.
                                                               Mvh
                                                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

maunen

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 maj-08 kl 11:35 »

Citera
Hur ser du att dom blivit feta
Att får skulle bli feta av att beta några veckor låter mirakulöst.

Jag tycker de har blivit runda runt om inte bara buken, tog i samband med betesflytten även bort lammen för ca 1 månad sedan, så det har ju sin inverkan på det hela också.
De flesta gånger jag har behövt ge extra för att de har dåligt hull, har man sett skillnad i mitt tycke förvånansvärt snabbt (såvida de inte går med lamm).

Dela detta:

* Inloggade just nu

119 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser