Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodringsautomatik  (läst 2136 gånger)

chili

• Uppland
Utfodringsautomatik
« skrivet: 21 apr-08 kl 21:34 »
Hej,

Är det någon här som har byggt/köpt någon form av utfodringsautomatik?

Letar inspiration men har inte hittat något ännu...

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Simon

• Gäst
SV: Utfodringsautomatik
« Svar #1 skrivet: 22 apr-08 kl 11:00 »
Menar du foderkedja?  ???

chili

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 apr-08 kl 22:55 »
Hej,

Jag är ute efter någon form av mekanisk lösning som förser ett tiotal höns med torrfoder vid fastställda tidpunkter. Helst ska den inte vara så dyr heller förstås.

Här är en kille som har byggt en lösning själv, baserat på bland annat en motor från en kopieringsmaskin:
http://www.grynx.com/projects/automated-chicken-feeder/
Det skulle vara kul att höra om någon har byggt eller sett något liknande.

Här är en färdig produkt, men då kostar den ju snabbt ett par tusen:
https://www.axt-electronic.de/england/feeder.htm

/Chili

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 apr-08 kl 23:02 »
För ett tiotal höns är det svårt att se behov av något mer avancerat än ett fodertråg.

chili

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 22 apr-08 kl 23:27 »
För dig kanske det känns onödigt, men inte för mig :-)

Dels vill jag prova om det går, det är helt enkelt coolt.
Dels vill jag ha möjlighet att åka bort ett par dagar utan att behöva ordna hönsvakt.

/chili

Simon

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 apr-08 kl 00:09 »
Att åka bort och lämna djuren utan tillsyn tycker jag inte låter som någon bra idé ... även om man har kedja så är man ju i hönshuset lika mycket och kollar så det fungerar!
   Swedfarm AB säljer färdiga foderkedjor, men till 10 hönor så blir det mycket pengar per höna ... Bättre o köpa en "vanlig" stor foderautomat .. Mindre teknik = mindre krångel  :P

/Simon

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 23 apr-08 kl 03:16 »
...visst fungerar fodertråg eller foderhållare men jag gillade tanken på att fodret kommer flera gånger om dagen och äts upp! Dels blir det intressantare för hönorna tror jag. Dels blir det mer ekonomiskt. Mina hönor lämna konsekvent allt finfördelat foder och det är trist och slösaktigt.

Jag har motsvarande foderautomat för min katt och det fungerar väldigt bra - hon föräter sig inte och så får hon morgonmaten tidigt på morgonen utan att behöva väcka mig!

Jag ser fram emot fler tips. Eller kanske om vi kunde få mängdrabatt om vi är flera som är intresserade på postorder?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

chili

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 23 apr-08 kl 07:01 »
Om jag åker bort några dagar och har utfodringsautomatik kan jag anlita en hönsvakt som bara behöver komma någon gång och samla in ägg, kolla att det funkar som det ska och se om hönsen verkar må bra. Jag tycker att detta är en stor fördel jämfört med att behöva visa hönsvakten hur man mäter upp foder, hur mycket det ska vara och hur man ska fylla det i fodertråget.

Jag ska fråga det tyska företaget och möjligheter till mängdrabatt. Samtidigt funderar jag vidare på att bygga en själv. Länken jag infogade ovan visade någon form av skruv/spiral som användes för att transportera fodret. Jag undrar vad det är för skruv han använt och var man får tag på en sådan.

/Chili

Simon

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 apr-08 kl 12:09 »
Jag tycker nog tvärtom, dvs att ju oftare hönorna får mat, ju mer spill blir det  :-[
   Tänk bara att det är väldigt farligt med öppna skruvar..olycksrisken är stor.. Räcker ju att de fastnar med en vinge el dyl för att det ska bli förödande... :-\
    Högberga har automatisk utfodring till fasaner för 975 kr... det tror jag är det abolut bästa  :) Spridningsarealen är dock 8-10 meter ..men den händige bygger ju lätt sidor runt spridaren så fodret hamnar nedanför istället ... :D

mvh Simon

chili

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 23 apr-08 kl 15:35 »
Om man bygger en lösning med skruv, så gör man ett skydd runt skruven för att det inte ska bli några olyckor. På länken ovan (den hembyggda automatiken) visas ett sådant skydd i trä.

Jag har fått svar från det tyska företaget. Om det finns ett intresse av att gå samman för att köpa, så kan vi få rabatt enligt följande:
Ordervärde över 500 Euro: 15 % rabatt
Vid beställning av minst 20 st, 20 % rabatt.

Om man vill bygga själv så kan man köpa en bit skruv på något företag som är återförsäljare av utrustning till pelletsanläggningar. Ett exempel är Ariterm och en lista över återförsäljare finns här: http://www.ariterm.se/17_Matningssystem

Fasanutfodringen låter intressant, jag ska titta närmare på den!

/Chili

skogstomten

• -
« Svar #10 skrivet: 23 apr-08 kl 21:35 »
Varför krångla med motorer och nån sorts automatik. Jag tillverkade foderaautomater för korn,havre vete och värpfoder samt för sten och husselskal... fungerar perfekt... Hönsen äter det dom vill har och mår fint....
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Vilse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 apr-08 kl 09:44 »
Jag skulle på semester i 10 dagar och köpte en såndäringa upponervänd vatten historia och dito fröhistoria.
vattenhistorian funkade perfekt - vattnet var ungefär som en liten hink o räckte i 4-5 dagar.
Grejen vara bara at dom spräte upp jord och annat i vatenrännan men det löste jag med att ge dom en stor bit av en gammal träbänk som underlag til vattenhinken så dom inte kunde sprätta direkt där vattnet var.
Fröhinken,,oj oj oj,,dom käkade på ackord och åt upp alltihopet på ett dygn, samma mängd som jag gav dom i 4-5 dagar bara försvann!
Löste det med att fylla upp hönsgården med massor av hö och fräscht gräs o ogräs,,typ fotbad i grönska,, sen så fyllde jag upp fröhinken 5 minuter innan jag åkte.
När hönsvakten kom 3 dagar senare så var allt frö borta! men dom har stor yta att sprätta omkring på så det gick ingen nöd på dom :)

Mattes Fjäderfän

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 15 jul-08 kl 20:09 »
Jag skulle på semester i 10 dagar och köpte en såndäringa upponervänd vatten historia och dito fröhistoria.
vattenhistorian funkade perfekt - vattnet var ungefär som en liten hink o räckte i 4-5 dagar.
Grejen vara bara at dom spräte upp jord och annat i vatenrännan men det löste jag med att ge dom en stor bit av en gammal träbänk som underlag til vattenhinken så dom inte kunde sprätta direkt där vattnet var.
Fröhinken,,oj oj oj,,dom käkade på ackord och åt upp alltihopet på ett dygn, samma mängd som jag gav dom i 4-5 dagar bara försvann!
Löste det med att fylla upp hönsgården med massor av hö och fräscht gräs o ogräs,,typ fotbad i grönska,, sen så fyllde jag upp fröhinken 5 minuter innan jag åkte.
När hönsvakten kom 3 dagar senare så var allt frö borta! men dom har stor yta att sprätta omkring på så det gick ingen nöd på dom :)

Höns ska ha mat som dom kan äta av jämt. det går inte å fylla på det man tycker och sen låta hönsen vara hungriga. Åt dom upp hela automaten på en dag så var det för att dom behövde så mycket mat, och det räcker inte med bara hö och färskt gräs. Det bästa är att ha en foderautomat som dom får gå och äta ur när dom vill. Höns äter inte mer än dom gör av med.
Mina Raser:
Stora:  Australorps, Faverolle, RIR, Sussex, Isbar, Fiftyfive Flowery, Maran, Pavlovskaja
Dvärg: Kochin

Dela detta:

* Inloggade just nu

131 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser