Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skott/Sticklingar av: Vildapel, syren och hägg- Hur? Funkar det?  (läst 10528 gånger)

Fredrik.Eliasson

Hejsan! Hoppas jag hittat rätt del av forumet för min fråga.

Nu när jag såg våra vildapel lite längre ner mot viskan blomma blev man ju helt förvånad över hur vackra dom är!
Jämte stog häggen i fullblom, och det doftade underbart!

Dessa träd ser jag gärna lite mer av, dessutom finns det en övergiven gård 400 meter härifrån och ägaren (död eller bortsprungen) har nog inget emot (snarare tvärtom) om jag tar lite sticklingar(?) från hans syrener.

Så nu undrar jag bara om det funkar med alla dessa träd o buskar, och hur jag ska göra isf?

Dessutom, hur och när sår man majs? Är det alldelles för sent?

Tacksam för hjälp MVH Fredrik
« Senast ändrad: 09 maj-08 kl 13:21 av Fredrik.Eliasson »
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

Filip Skräplund

SV: Skott av: Vildapel, syren och hägg- Hur? Funkar det?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-08 kl 12:28 »
I princip tycker jag det är överdriven snålhet att ta buskar och blommor från övergivna torp, dom kan väl få stå kvar som ett minne av dom som en gång slet hårt för brödfödan där.
Utan markägarens tillstånd får man inte ens bryta kvistar på buskar och träd.
Vildapel förökas genom att sätta kärnor, uppgrävning av träd är ingen bra idé.
Syrener och hägg förökas bäst med rotskott med tillhörande rotsystem, helst på hösten.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fredrik.Eliasson

SV: Skott av: Vildapel, syren och hägg- Hur? Funkar det?
« Svar #2 skrivet: 09 maj-08 kl 13:09 »
Jag har inte tänkt att gräva upp några träd.

Bara ta sticklingar om det heter så? Måste erkänna att jag var dålig att meddela att det var det jag tänkte på för alla träd. Jag trodde dock inte att nån skulle tro att jag skulle gräva upp dem.

De buskarna som står där på den gården är tillräckligt stora för att det absolut inte skulle märkas om jag tog nån gren inne mot träden.

Men tack för den övriga upplysningen.
« Senast ändrad: 09 maj-08 kl 13:19 av Fredrik.Eliasson »

Huggorm

• Gäst
Rent generellt håller jag med Skräplund att man skall respektera de gamla torpruiner som är så tragiskt vanliga i vårt urbaniserade land, men när det gäller några kvistar från kvarstående syrener så tycker jag inte det är mycket att bråka om. Har dom stått utan tillsyn ett bra tag är dom nog antingen utspridda överallt i trädgården, eller så tynar dom bort bland övrigt ogräs. Inte sällan är dom sedan länge borta, efter att ha skuggats ihjäl av granplanteringen som så ofta täcker hela tomten. Jag hade inte tvekat att gräva upp något litet rotskott i alla fall, och att ta sticklingar kommer knappast ens att märkas. Tar man rätt gren är det till och med till fördel.

Jag hade nog inte tagit sticklingar, utan hellre grävt upp rotskott från syrenerna och letat upp någon av årets nykläckta häggplantor. Men sticklingar skall ju också fungera, och särskillt om man använder rotningsblandningen med hackade pilskott som beskrivs på annan plats här på forumet. För övrigt vill jag också ha en hägg eller två, dessa är ju de allra första träden att slå ut på våren, till och med före hästkastanjen  :)

Fredrik.Eliasson

Hej och tack för svaret!

För att förtydliga lite om gården. Den ligger 150 meter från riksväg 41, mellan den och vägen finns bara en åker som håller på att växa igen, och dessa syrenbuskarna. Syrenbuskarna växer kraftigt varje år och ingen håller efter på dem. Gården har inte besökts av ägaren (vad någon vet) på säkert 10 år och förfalligt i kanske 20 år. Ladugården hans brann ner för nåra år sedan.

Faktum är att jag några år har gått dit och plockat med mig några syrenblommor hem och satt i vatten utan att tänka på att göra sticklingar av dem. Jag vill inte heller vara respektlös mot ägaren, men om denne låter gården förfalla på detta viset tror jag faktiskt att han skulle uppskatta om hans syrener kommer någon till glädje, dessutom kommer ju det finnas lika mycket fina buskar kvar om han väljer att komma tillbaka :)

Jag ska minnsann göra mig ett försök med lite sticklingar, tack och svara gärna mer! MVH Fredrik

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser