Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vikten av släta väggar  (läst 2128 gånger)

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
Vikten av släta väggar
« skrivet: 03 jun-08 kl 16:31 »
På måndag ska våra lilla hönsflock flytta in är det meningen. Det enda molnet på min hönshimmel för tillfället är att huset inte kommer bli isolerat förrän till vintern, således kommer inte heller fanéren sättas upp förrän till vintern, detta innebär alltså att det kommer vara skrovliga stockväggar i ett par månader. Är detta helt idiotiskt eller är det bara lite smådumt? Jag tänker då främst på eventuella kvalsterutbrott och andra äckliga parasiter). OM vi skulle råka få in kvalster till dem, finns det någon chans att döda ohyran och sedan täcka allt med isoleringen och de släta plattorna eller måste vi bränna huset??

Såhär ser det ut för tillfället:
ofrivilligt hönslös

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Vikten av släta väggar
« Svar #1 skrivet: 03 jun-08 kl 17:23 »
Jag är absolut ingen expert på detta, men så himla vanligt är det väl inte med kvalster??? Hade jag varit du så hade jag inte sett det som ett problem, det blir säkert bra. Lycka till.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Bovanägare

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jun-08 kl 19:56 »
Det gör väl inget att de är stockväggar ett par månader, du ska ha maximal otur att få in kvalster på den tiden. Ni får väl spruta lite med radar innan ni klappar upp innerväggen. De brukar döda av det mesta, ha dock inte hönsen inne då ;)

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #3 skrivet: 03 jun-08 kl 21:13 »
ÅÅH så glad jag blir :D Då ska det nog funka då! Jag har absolut ingen erfarenhet av höns (dock av papegojor), men jag läser på allt jag kan. Det ska bli så roligt med några höns!
ofrivilligt hönslös

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 04 jun-08 kl 18:18 »
Får även papegojor kvalster?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #5 skrivet: 05 jun-08 kl 13:43 »
Får även papegojor kvalster?
Ja de kan få olika slags kvalster, vanligast är det som angriper näbb och fötter. Men till skillnad från när höns angrips så sitter man inte och gnuggar, skrubbar och borstar benen för att sedan doppa dem i olja eller vad det nu är man gör. Man tar dem till en veterinär, ger dem medicin ett par gånger under en månad och sen blir de friska.
ofrivilligt hönslös

Ulmus

« Svar #6 skrivet: 05 jun-08 kl 14:22 »
vi har inte släta väggar - men ingen ohyra, men nu blir jag osäker, måste man skaffa det, för det är stor risk annars... eller?
Jag blir skärrad av alla dessa sidor, tyckte våra höns hade det super bra, och efter att läst runt här lite så känner jag mig som en usel hönsmor.
 ???/Ulmus

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 jun-08 kl 16:03 »
Den enda gång jag byggt ett hönshus från scratch satte jag upp gipsskivor, spacklade alla springor och målade med tålig färg. Nu bor de i vår gamla lagård där två och en halv vägg utgörs av naturstensmurar. Om hönsen har det bra som de har det är det ingen panik. Någon gång blir det väl renoveringsdags. Då tänker jag spruta puts på murarna och göra en ny vägg av skivor.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #8 skrivet: 10 jun-08 kl 11:34 »
Jag håller med dig Ulmus - man kan lätt skärra upp sig om man surfar runt för mycket på hönssidorna ;D :o
Jag har precis fixat om i ett av hönshusen, målat om och satte då (från tips härifrån) upp silvertejp i springorna som jag målade över sedan. Ska visst hålla ev ohyra på rätt sida....
Det behövs bara en enda liten överlevande ohyrekryp för att det ska kläckas hundratals till i hög sommarvärme :P
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #9 skrivet: 10 jun-08 kl 14:18 »
Jag håller med dig Ulmus - man kan lätt skärra upp sig om man surfar runt för mycket på hönssidorna ;D :o
Om!  Men för det mesta är det bara kul. Ang silvertejp måste jag erkänna att vi också köpt det, för säkerhets skull.
Men nu har vi faktiskt gjort släta väggar i nästan hela huset! Och igår kom hönsen  :D
ofrivilligt hönslös

Dela detta:

* Inloggade just nu

82 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser