Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundexing  (läst 3054 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Hundexing
« skrivet: 20 apr-08 kl 18:39 »
Jag har haft en del problem med smakligheten på hö i år.
Jag har köpt storbalat hö som var skördat efter det var betat en gång. Den var finstråigt och mycket bladmassa, borde vara prima fårhö.... Tackorna har "spottat på det" och sedan sagt, när får vi mat???

I ren desperation tog jag emot fjorårsbalar (också rundbalat hö) som var grovt och 1,5 år gammalt för att pröva hur det gick. Tackorna var som galna efter det, man hörde hur det smaskade om dom. De slukade det, grova strån och allt!

Balarna innehöll bland annat hundexing som bonden sa att får inte brukar tycka om. Han hade klassat det som "hästhö" och inget för fåren.

Är det någon som har erfarenhet av hundexing och vad får brukar tycka om det? Jag kan nämligen få nya balar från samma fält i år om jag vill...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

anette i bugared

• -
SV: Hundexing
« Svar #1 skrivet: 20 apr-08 kl 18:48 »
Mina får älskar hundäxingen, hästarna likaså. Hade jag varit som du så hade jag tackat ja till sånt hö.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 apr-08 kl 19:06 »
Är det någon mer som har erfarenhet av hundexing som förväxt planta i hö?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

uffeoanette

« Svar #3 skrivet: 14 jun-08 kl 20:13 »
Gillar får hundäxing som blivit ensilerat ???

hustran

« Svar #4 skrivet: 15 jun-08 kl 06:56 »
Hundäxing är ett gräs så det är inte så konstigt att får och hästar gillar det. Kanske att det kan bli lite grovt i bland och därför kallas "hästhö". Det är ett vanligt gräs så det finns nog i de flesta gamla vallar.

Henning

SV: Hundäxing
« Svar #5 skrivet: 16 jun-08 kl 06:04 »
Varning för hundäxing!
Våra gotlandstackor gillar det inte vare sig som bete, ensilage eller hö. Det är snabbväxande och torktåligt och ingår i flera fröblandningar. I vallar har det en tendens att konkurra ut andra grässorter.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 19 jun-08 kl 19:27 »
Våra får kor o hästar äter det med god aptit. Möjligen tycker inte fåren om det när det blir för gammalt.
Har inte sett några tendenser till att de ratar det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

99 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser