Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Fåret haltar!  (läst 2539 gånger)

Norna

• Blekinge
Hjälp! Fåret haltar!
« skrivet: 22 jun-08 kl 09:51 »
Min ena tacka kan inte stödja på benet utan linkar omkring i hagen!  :'(

Ska jag ringa veterinär? Ska jag ta in henne? Hur hade ni gjort?

Hon har varit såhär sedan igår kväll, antaglingen har hon blivit stångad av en annan tacka.

Tacksam för svar!!
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hjälp! Fåret haltar!
« Svar #1 skrivet: 22 jun-08 kl 10:30 »
Börja med att ta in henne och känn igenom benet och titta på klövarna så att det inte fastnat nåt mellan dem. Känn om benet är varmt nånstans eller hon har ett sår. Ta tempen på henne sen tycker jag du ska ringa vet med den info du har då.

Jag har inga får, än..men det är så jag skulle ha gjort.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Henning

« Svar #2 skrivet: 22 jun-08 kl 10:35 »
Vrickning, förvuxna klövar och infektioner är de vanligaste orsakerna till hälta.

Vänd upp klöven och kolla noga. Om det är toort mellan klövarna och normalt slitet klövhorn, avvakta några agar innan du ringer veterinären. Vrickningar blir ofta snabbt bätre.

Om hon inta alls doppar klöven i marken när hon går,  smärtar det mycket. Då kan det vara en fraktur eller en ledinflammation. Benbrott läker ofta bra om det inte sitter högt upp. Lantrastackor har lättare att flytta över tyngden till de andra benen än mer kortbenta köttrastackor.
Ta tempen innan du ev ringer veterinären.
Lycka till

PS förlåt upprepningarna, såg inte Kimmas svar när jag skrev.
« Senast ändrad: 22 jun-08 kl 10:37 av Henning »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 22 jun-08 kl 10:39 »
Vrickning, förvuxna klövar och infektioner är de vanligaste orsakerna till hälta.

Vänd upp klöven och kolla noga. Om det är toort mellan klövarna och normalt slitet klövhorn, avvakta några agar innan du ringer veterinären. Vrickningar blir ofta snabbt bätre.

Om hon inta alls doppar klöven i marken när hon går,  smärtar det mycket. Då kan det vara en fraktur eller en ledinflammation. Benbrott läker ofta bra om det inte sitter högt upp. Lantrastackor har lättare att flytta över tyngden till de andra benen än mer kortbenta köttrastackor.
Ta tempen innan du ev ringer veterinären.
Lycka till

PS förlåt upprepningarna, såg inte Kimmas svar när jag skrev.

Det är lugnt, som blivande fårägare är jag glad att jag hade samma svar som experten  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jun-08 kl 11:03 »
faar faar laett haelta!
ge dom nytt graes elelr nytt foder eller lite vaat i hagen saa haltar dom!
kolla mellan taarna och kanske lite pedikyr?
annars baar vaenta o see, brukar gaa oever efter naagon dag.

det aer alltid naan i hagen som haltar lite daa o daa o det gaar oftast oever lika fort som det kommit :)

Bovanägare

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jun-08 kl 13:45 »
Om hon har lamm kan det ochså vara juverinflammation, dessa kan ibland uppvisa hälta så kolla juvret ochså för säkerhets skull.

Norna

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 22 jun-08 kl 15:49 »
Tack för era svar!

Kollade klöven redan igår och den var fin, det var inte länge sedan hon fick "pedikyr".

Hon är inte heller varm på det halta benet. Men hon sätter inte i "foten" i marken över huvud taget.

Ska prova och ta in henne så att hon får vila lite...

texelmatte

« Svar #7 skrivet: 22 jun-08 kl 19:13 »
Att ta in fåret och låta henne vila några dagar låter klokt. Jag håller med de flesta som skrivit tidigare i tråden angående troliga orsaker och lämpliga åtgärder samt att det ofta går över på några få dagar. Däremot håller jag inte med om att får lätt blir halta. Om mina ständigt blev halta i samband med foderbyte eller fukt skulle jag ta en rejäl funderare på vad det kan bero på.

Norna

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 24 jun-08 kl 11:15 »
Tack för era svar!  :)

Vilket superbra forum detta är!!

Vill också tillägga att det lilla fåret är bra i benet nu.

Lena A

« Svar #9 skrivet: 24 jun-08 kl 19:45 »
Visst är det ett superbra forum!  :)

Det är också bra att du skrev och berättade hur det gick med lilla fåret.  :) De som ger råd och hjälper till vill alldeles säkert veta hur det gått efteråt.  ;)

Lycka till med fåret i fortsättningen också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

84 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser