Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad hände med kycklingen???  (läst 1329 gånger)

jasmine83

• Uppland
Vad hände med kycklingen???
« skrivet: 26 jul-08 kl 13:43 »
i går morse när jag släppte ut mina höns upptäckte jag att en av kycklingarna( två mänader) låg i ett rede med huvudet hängande utanför. trodde den var död men när jag tog i den pep den men kunde inte röra sig alls. bara öppnade ena ögat men somnade lika fort igen. Fick ju självklart ta bort den ur sitt lidande  :'( , men vad kan den ha drabbats av?? den var hur pigg som helst på kvällen, då den sprang runt ute med sina syskon och när jag stängde för natten satt den på sin vanliga plats på pinnen. vad kan ha gått så fort? stängde vid tio och öppnade fem på morgonen. Har någon råkat ut för nåt liknande?
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
SV: Vad hände med kycklingen???
« Svar #1 skrivet: 26 jul-08 kl 14:28 »
Jag hade det så när det var extremt varmt förra året! Matade den med vatten och det dröjde inte länge förrän den var pigg igen! Det är väldigt varmt nu så man vet aldrig.....
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Therese K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 aug-08 kl 07:05 »
Hej, igår upptäckte jag att en av våra kycklingar gick och skippade efter luft, verkade det som.. Hon svalde och sträckte på halsen och verkade ha det allmänt jobbigt och nu i morse så låg den död.. :'( vi har bara haft dom i 5 dagar.. Det är Brahma kycklingar och denna var ca 6-7 veckor. Är det någon som kan hjälpa mig? Vet ni vad detta kan vara och vad för åtgärder ska jag ta så att mina andra kycklingar inte blir/är smittade?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Ulmus

« Svar #3 skrivet: 04 aug-08 kl 14:55 »
Vi hade 2 pigga kycklingar igår, och i morse var en nästan livlös. När jag lyfte upp den dog den i min hand, uch, fattar inte vad det var. :'(  De har 32 grader i sin låda och frsikt vatten hela tiden, samt lite koktägg och startfoder i ett hörn, som de fick igår 3 dagar gamla.
Nu är den andre kycklingen själv, så vi ska hämta 3 kycklingar hos en försäljare här i närheten så fort det går. Han hade några på G idag....
Ja man känner sig hjälplös... :-\

Therese K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 aug-08 kl 17:22 »
Jag pratade med livsmedelsverket idag men dom kunde bara råda mig att kontakta säljaren, vilket jag har utan framgång >:(  Man kan om man vill skicka iväg kycklingen för obduktion, men jag har en vännina som kan det där så hon får komma hit och titta på den... Mina andra kycklingar mår hur bra som helst ;D Idag vågade dom sig ut i hönsgården och det är ett fasligt pratande mellan dom och pickande i gräset ;D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Prosit

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 aug-08 kl 22:46 »
Jag hade det så när det var extremt varmt förra året! Matade den med vatten och det dröjde inte länge förrän den var pigg igen! Det är väldigt varmt nu så man vet aldrig.....

Men kl fem är det väl inte så varmt? Marek kanske???
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Therese K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 06 aug-08 kl 09:29 »
Då var obduktionen klar...Det vi kunde se va att levern hade lite vita fläckar och att den har varit ansträngd samt att hjärtat var lite litet och att tarmarna var lite ansträngda..så slutsaten blev att de lilla livet antagligen har fått någon form av akut stopp av blodcirkulationen för den hade även lite slem i halsen/gapet.. :'( Men mina andra kycklingar mår bara bra ;D Visar inga tecken på sjukdom, dom fick lite röda vinbär i morse och nu har dom förstått att det gåt ju och äta och att det är smaskens ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

104 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser