Tack !!!
Regnbågslax har vi nyss planterat in i vår "nya damm grävd 01. Kräfter la vi dit förra året. Grodor har jag upptäckt till min förtjusning både ´där nere´(vid dammen) och även här uppe i trädgården.
Har fått för mej att det där gula, är mygglarver.. Det ligger ett gult damm täcke på dammen.
Förra året iakttog jag "blobbar" "typ manet" som legat i bäcken som leder ifrån dammen. Tror att dessa är grodyngel. De har svarta små prickar i massan som ligger där.
Trollsländor har jag med förtjusning upptäckt i vår gamla damm, denna ligger ej långt ifrån den nygrävda.
Närmare bestämt så kommer färskvatten ifrån berget ner i vår ny-grävda damm, därifrån går en å till vår gamla damm.
(vet ni att trollsländor fanns på dinosaurietiden?även söta hedgehogg)
Ödlor har jag med förtjusning påträffat i trädgården, denna ligger en bit ifrån trädgårn.
Det är spännande med vår fauna, Tack igen Bondfjant för ditt svar!!!!!
Jag har både stora och små barn, dessa härmar morsan i att vara rädda om allt levande. Ex att "rädda" maskar. Dessa är jätte-viktiga!
Framför min dörr har jag dammen, framför denna går mina söta tjejer-getterna, brevid dessa går gris-tjejerna. Dessa är lika söta. Idag var grisarna ogienkänneliga, de hade vältrat sej i leran.
Det är så mycket som vi inte vet om vår fauna.. I förra veckan snackades, det fanns en björn i vårt område, visst vore det katastrof om han tog mina getter el grisar, men jag tror att både björn och varg propagandan är fel. Dessa är en viktig del utav vår fauna. det är vi människor som förstör deras jaktmarker - därav har vi problem med dem.
Det gula problemet? återstår. Är det pollen eller myggyngel?
Tack för era svar!!! Eulalia o Bondmoran!!
Häx