Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönsgård och hönshus?  (läst 1758 gånger)

Ulmus

• Gäst
hönsgård och hönshus?
« skrivet: 04 jun-08 kl 20:47 »
Vi har 4 höns och en tupp.
De bor i en lekstuga med 4 reden och en sittpinne med "skitplanka" under som jag skrapar av.
På golvet är det halm, som jag byter då och då.
De sover i sina reden och inte på pinnen.
Jag har läst någon stanns att de inte ska sova i sina reden... vad göra?
Deras gård är 4x5 meter med en sandlåda.
Måste man flytta gården då och då?
De är ute i det fria hela dagarna. Men just nu är mammahöna och sin kykling (blev bara en) inne i gården själv på dagarna, då de andra inte är snälla..... 3 veckor gammal, vad gör man åt det? Är det vanligt?

Är min beskrivning av deras tillvaro ok? de verkar må fint... men jag blir så osäker när jag läser om allt och hur det "ska" vara. Vill ju att våra söta vänne ska ha det riktigt bra.

Från en som känner att jag inte har helt koll på läget.  ::)/ Ulmus

Vitis

• Skåne
SV: hönsgård och hönshus?
« Svar #1 skrivet: 04 jun-08 kl 21:07 »
Våra hönor vill ofta sova i redena, då tar jag och lyfter upp dem på pinnarna. Hoppas att dom lär sig såsmåningom.

Vi flyttar inte vår hönsgård men vi städar den ganska ofta och slänger in en halmbal efter att vi har städat. Då håller den sig torr och hönsen kan gå runt och sprätta och leta bland halmen hela dagarna.

Halm kostar inte så mycket, 10:- per månad för vår hönsgård, och allt vi städar ut blandar vi i komposterna så allt kommer till nytta en gång till.

Ulmus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jun-08 kl 22:10 »
ok
- då ska jag "halma" i hönsgården också
men varför är det inte OK att de sover i reden?
vad är anledningen?
Tack/ Ulmus

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 04 jun-08 kl 22:13 »
Höns skiter rätt mycket medan de sover. Min syster hade hönor som sov i redena,  det blev snabbt skitigt. Mina har aldrig sovit i redena, det är alltid rent och fint, utom någon gång när ett ägg råkat gå sönder.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 jun-08 kl 22:18 »
Precis. Dom skiter mycket under natten, äggen blir kladdiga i redet av skit plus att dom tydligen  kan få infektioner i "äggapparaten" om dom ligger i sin egen smuts.

Rent ska det vara, det är det bästa sättet att förebygga allehanda problem och sjukdommar. Städa ofta + mycket strö.

Ulmus

« Svar #5 skrivet: 05 jun-08 kl 13:50 »
nu har jag tagit bort ruvredena och har endast pinnen kvar, men "skitplanka" under. Ska göra ett flyttbart ruvrede i ena hörnet, hade jag tänkt.
läste här på sidan att väggarna ska vara släta i hönshus, men vårat är inte det, hur vanligt är det med ohyra mellan planker? "Trots" att det har sovit i sina reden är det mycket fint och rent hos dem, jag städar ofta och det är mycket ute.
Måste man verkligen ha släta väggar - någon som inte har det och tycker det fungerar? Hur vanligt är det med ohyra?
En kompis till mig har haft ett nästan exakt lika hus som vårat i 7 år utan problem, och hennes höns sover lite över allt, i rede, på pinne, på golvet - svårt att styra säger hon. Men de mår fint.

Mina höns har dock slutat lägga ägg sedan kyklingen kom för 3 veckor sedan - kan det ha att göra med problem i "äggkläckningsaparaturen" (fy vad det känns häämskt) eller kan det bara vara uppehåll ibland? Letat i buskar och på ängen, hittar inga någon stanns.
 :-\ Ulmus

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 05 jun-08 kl 18:12 »
Jag tror att det kan ha att göra med att kycklingen kom faktiskt. Jag är inte så haj på det där med hönor än, men de ska visst vara lättstörda, ändringar i rutinerna, som en flytt eller nya djur kan nog få dem att sluta värpa tillfälligt.

Sen var det en som sa häromdagen att hennes hönor värpte sämre när det är så här varmt, vi har ju mellan 25 och 30 grader här nu och har haft ett bra tag.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

79 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser