Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1:a Betäckning killingar?  (läst 1353 gånger)

svanhild

1:a Betäckning killingar?
« skrivet: 01 jul-08 kl 08:16 »
Undrar lite hur gamla ska killingarna vara innan det är lämpligt att de betäcks första gången?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: 1:a Betäckning killingar?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-08 kl 08:22 »
Det finns inget som hindrar att man betäcker geten redan vid första brunst. Då får hon sin första killing runt 1 års åldern.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna-Pia

« Svar #2 skrivet: 01 jul-08 kl 15:51 »
Man brukar säga att dom ska vara minst ett år gamla när dom få sin första killing, då ska dom vara minst 7 månader när man betäcka dom för att dom är dräktiga i 5 månader.
Dom kan brunstar och blir betäckta innan dom blir 7 månader.
Några getbönder vänta tills tidigt andra året med betäckningen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 02 jul-08 kl 22:46 »
Ja, ett år vid förlossningen är en bra tumregel.  Den som föder bör ju vara fullvuxen själv för  att kunna ge liv och ge di.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser