Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om mammor o deras kids...  (läst 1346 gånger)

dvärggeten

Frågor om mammor o deras kids...
« skrivet: 28 maj-08 kl 16:41 »
När killingarna har kommit vilket de inte har gjort än, vad är då bäst...Ska jag stänga in mamman med barnen i en egen box de första dygnen eller ska alla gå tillsammans?Känslan jag får är att de blir oroliga om jag separerar dem från deras väninnor.Hur gör ni?

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
SV: Frågor om mammor o deras kids...
« Svar #1 skrivet: 28 maj-08 kl 19:16 »
Jag har dem går tillsammans med de andra om allt ser bra ut.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 28 maj-08 kl 23:53 »
Jag tar undan mina i några timmar eller till morgonen därpå. Mamma får lite ljummet vatten och lite extra foder. Och så håller jag mig undan och pysslar med mitt tills jag sett på håll att killingen diar, bajsar och att mamma tar hand om den ordentligt.

dvärggeten

« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 12:51 »
Tack för bra svar funderar bara om hon fixar att gå utan kompisarna utan att stressa ihjäl sig men det funkar för er ,ska testa när de kommer,är så rädd att de andra tanterna ska vara taskiga!

dvärggeten

« Svar #4 skrivet: 08 jun-08 kl 09:39 »
Hur länge brukar ni ha dem ihop med mamman innan ni delar på dem?Och isåfall kan man väl börja skilja dem åt nattetid så det blir en mjuk övergång...En sak till hur gamla är de när ni säljer dem?10-12 veckor är det ok?

dvärggeten

« Svar #5 skrivet: 08 jun-08 kl 22:24 »
Någon borde väl veta...

Lars Pers Maria

• -
« Svar #6 skrivet: 08 jun-08 kl 23:12 »
Jag har både haft nykillade i eget hörn och låtit dem gå med alla. Det verkar vara olika på olika djur. En som fick tvillingar hade fullt sjå att hålla koll så henne stängde jag ett eget hörn åt. Det är viktigt att honser sina kompisar. Jag låter killingarna gå med ett bra tag men det är förmodligen oekonomiskt om man ska vara proffsig. Vet ej när det är lämpligt att skilja dem. Man kan ju ha killingarna för sig på natten ett tag först så de vänjer sig. Det får andra med mera erfarenhet svara på.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Goatgirl 1

• -
« Svar #7 skrivet: 09 jun-08 kl 16:32 »
Jag tror att man ska sälja killingarna när dom är 2½ månader - 3 månader.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #8 skrivet: 12 jun-08 kl 09:46 »
10 veckor brukar vara ett bra riktmärke
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

153 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser