Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planering av mitt nya hönshus  (läst 1747 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Planering av mitt nya hönshus
« skrivet: 13 maj-08 kl 09:16 »
Jag vill ha det så lätt som möjligt, planerar 8-10 boxar med inhägnader. Nu är grunden gjuten och första våning murad. Så nu måste jag fundera hur det ska se ut. Jag tänkte mig en mittengång med dörrar till varje box men så vill jag att det ska vara lätt att mata också. Alla ska kunna fixa det även min hönsrädda svärmor. Så jag tänkte en liten mat och vattenlucka till varje box.

Så jag undrar om nån har stora vägghängda vattenautomater som har bild på dem el vet var man kan köpa dem?

KnockOnWood

SV: Planering av mitt nya hönshus
« Svar #1 skrivet: 27 maj-08 kl 23:32 »
Boxar...

Det är inte om hästar du skriver?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 maj-08 kl 07:52 »
Att ha uppfälbar nedredel på mellanväggarna. Då kan du lätt variera antal boxar efter behov och det underlättar både städning och förflyttning av höns!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 maj-08 kl 08:09 »
Det låter ju smart. Jag har hört att din mamma har så fint Frances, blir lite nyfiken, har hon några bilder?

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 28 maj-08 kl 11:26 »
Högberga har enkla lösningar för vattnet, en liten drickeskopp som hänger på insidan nätväggen och där vattnet fylls på utifrån via vanliga PET-flaskor. Borde passa även en hönsrädd ;D Inte dyra heller.
Tänk på att tuppar kan slåss mellan nätväggarna, så du kanske måste sätta en skiva eller liknande nedtill i boxen.  Jag har besökt en sådan hönsgård, där var det säkert ett 10-tal olika raser som samsades i var sin "avdelning", med separata utgångar till separata rastgårdar. Där var det också en mittgång för skötaren. I början av gången fanns en liten inomhusbod där städgrejer och foder förvarades. På hönshusdörrarna fanns skyltar med uppgift om varje ras. Minns att jag blev väldigt imponerad av anläggningen :-[
Lycka till med bygget!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Simon

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 maj-08 kl 15:17 »
Har du indraget vatten? Vattennipplar är guld värt och inte svårt att fixa... Går även att bygga enklare lösningar med nipplar - utan indraget vatten!
   Satsa på hängande foderautomater  :)
Gör inte gången för smal..minst 90 cm är att rekomendera..

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #6 skrivet: 28 maj-08 kl 21:26 »
Har du indraget vatten? Vattennipplar är guld värt och inte svårt att fixa... Går även att bygga enklare lösningar med nipplar - utan indraget vatten!
   Satsa på hängande foderautomater  :)
Gör inte gången för smal..minst 90 cm är att rekomendera..

Nipplar - utan indraget vatten hur har du jort?

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 maj-08 kl 15:10 »
El och vatten finns indraget, ska kolla det där med nipplar, jag har aldrig vågat ha sånt för jag är så rädd att det ska läcka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

78 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser