Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gasbrand ????  (läst 1921 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
gasbrand ????
« skrivet: 05 jun-08 kl 22:36 »
Hej
Har blivit drabbad av ett konstigt dödsfall.
Ett stort bagglamm har dött på bete.Ca 7 veckor gammal,Halvskogsbete med torrt men fortfarande grönt gräs (bor i Halland regnade senast den28-4).
Jag misstänker  gasbrand  ,stort lamm,hyfsat bete,torrt (bra krut i gräset ?) rätt ålder enl böcker ???.
Vad jag tycker är konstigt är att jag har aldrig blivit drabbad tidigare ,har inget bete på vallar där jag har tagit någon höskörd,ingen konstgödning,konstig tidpunkt ?.
De jag har pratat med har bara råkat ut för detta på hösten på efterbete på gödslade vallar och då har det varit de största bagglammen som fått sätta livet till.
Nästa år tror jag att jag skall vaccinera tackorna.
Ringde vet han skrev ut vaccin per telefon men det är väl inte så lyckat att göra det nu,smidigare och mer effektivt att göra det innan lammning.
Vet trodde på gasbrand.
Efter dödsfallet satte jag flocken några dagar i en hage med sämre bete.
Läste i en bok att vid misstanke av gasbrand var rek att stalla in dem ock ge dem halm ,eller sätta dom på snålt bete.

Är det någon som har något tips ,så vore jag tacksam.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Wisteria

SV: gasbrand ????
« Svar #1 skrivet: 09 jun-08 kl 23:30 »
Har också haft konstiga dödsfall bland mina lammungar i år. Förmodligen inte gasbrand utan B-vitamin brist. Hittade en halvdöd lammunge i hagen, med kraftigt bakåt draget huvud och spjärnande fötter. Om man inte behandlar så fort som möjligt så blir lammungen blind. De ska ha en rejäl dos B-vitamin 5 ml.
 ??? Gasbrand vad är det för konstig sjukdom egentligen. Det går att vaccinera, men är det inte stora lammungar som brukar få det pga kraftigt och proteinrikt bete? Virus?

Henning

SV: gasbrand ????
« Svar #2 skrivet: 10 jun-08 kl 09:12 »
Det går att vaccinera lammen när de är så gamla som 7 v.
Nyfödda lamm ska inte gå ut i vinterfållan. Det är en vanlig orsak till att de får i sig gasbrandsbakterier. Senare under sommaren förökar de upp sig, speciellt när lammen kommer på bra bete.

Dela detta:

* Inloggade just nu

93 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser