Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ullös fläck  (läst 1744 gånger)

purelyplatonic

ullös fläck
« skrivet: 27 mar-08 kl 20:24 »
Jag har läst en tidigare tråd om ullösa fläckar men så stora fläckar har inte mina får. Jag kan inte riktigt tyda mina fårs ullösa fläckar utefter vad som stod där så jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig.

2 av mina tackor har lite ulllösa fläckar. Ebba har 1 fläck som hon har haft länge. Jag upptäckte den ungefär precis när den förra tråden påbörjades och konstaterade då att det förmodligen var proteinbrist för hon hade 3 lamm i magen. Nu efter lamning så har fläcken växt lite så därför funderar jag på om det är pälslöss?! Eller får de mer proteinbrist när lammen diar?! Jag var ute nyss och försökte kolla med förstoringsglas men kunde inte så något krypa omkring. Det var ju inte jätte enkelt att få henne att stå still så länge och lyset var ju inte heller det bästa så jag kan ju ha missat de små krypen.
Solveig den andra tackan har 3 små fläckar. Jag tror hon hade 1 av dessa fläckar innan lamning. Hon fick 2 lamm. De andra tackorna (8 st) har jag inte sett några fläckar på.

Vad tror ni det är? Jag vill inte använd amig av en massa lössmedel i onödan så därför frågar jag er?
Jag har bifogat ett par bilder på fläckarna. De 2 först aär på Ebba pch den 3:e bilden på Solveig.

Henning

SV: ullös fläck
« Svar #1 skrivet: 27 mar-08 kl 23:35 »
Fin gubbe i fläcken på den första bilden   :o

Tackorna ser ju ut att vara i gott hull. Jag tror inte det är proteinbrist.
Om du ska leta efter småkryp, leta inte på den kala fläcken utan vik undan ullen bredvid. Inte så lätt på nyklippta.

purelyplatonic

SV: ullös fläck
« Svar #2 skrivet: 04 jun-08 kl 13:24 »
Nu är jag lite förvirrad när det gäller detta.

Efter dessa inlägg så flusade vi av alla fåren och avmaskade dem men fläckarna blev större ändå (de ser inte röda ut utan det kommer ny ull under) och antog då att det var protein brist.

Men nu till min undran. Min man åkte in till vårdcentralen igår för att han hade massa utslag som han ville kolla upp vad det var för något. Läkaren konstaterade direkt att det var hudsvamp. Jag har också lite sådana utslag, kan vi ha fått det från fåren? Jag har försökt läsa mig till på internet om hudsvamp och kommer fram till att det heter ringorm. Jag vet att Rosa la in en bild på det i en annan tråd men tycker inte att mina får har de där svarta uppstående prickarna. Kan de ha det ändå?

Dela detta:

* Inloggade just nu

98 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser