Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på värpreden önskas  (läst 2909 gånger)

chili

• Uppland
Bilder på värpreden önskas
« skrivet: 13 jun-08 kl 22:51 »
Hej,

Nu håller jag på med inredning i hönshuset och undrar om ni skulle vilja lägga upp lite bilder på värpreden. Jag har åkt runt och kollat lite hos grannarna men har inte hittat någon tillräckligt bra lösning ännu. Vill helst kunna ta ut äggen från andra sidan väggen.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
SV: Bilder på värpreden önskas
« Svar #1 skrivet: 25 jun-08 kl 22:12 »
Hej !
Jag har en bra lösning på det! Min pappa gjorde det i mitt hönshus! Jag måste tyvärr ut och fota för jag tror inte jag har bild på det! Hinner kanske göra det imorron. Mina reden(efter att ha bytt ras) är lite för små men jag håller på att bygga ett nytt hönshus nu så det gamla kommer att eldas upp! Men jag ska ta foton innan ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

chili

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 25 jun-08 kl 22:48 »
Det vore kanon om du vill göra det!

Jag har letat igenom en massa gamla inlägg här och fått en del inspiration, men inte sett någon lösning som tilltalat mig helt.

Något av det bättre jag har sett hittills var på Gotland där hönan gick in i redet genom ett hål i väggen i hönshuset. Själva redet bestod av en långsmal trälåda (typ kollektivrede) på andra sidan väggen. När hon skulle hämta ägg lyfte hon på lådans lock och behövde då inte gå in i hönsens avdelning av hönshuset. Jag tycker att en nackdel då är att man kan behöva störa och lyfta på ruvande hönor. Om man någon gång har en hönsrädd/finklädd gäst kan denne inte hämta ägg. Har därför fastnat för idén med försvinningsrede.

/Chili

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 jun-08 kl 12:35 »
Det är den typen jag har. Som Gotlands damen har. Hur får du bort tillkommande ägg om du inte tänker störa de ruvande? Själv bygger jag nytt och har en ny variant på gång men då ät tyvärr redena inne i hönsdelen....eller....fick en ny ide! :o Jag måste tänka, fundera och rita. Hej!
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

chili

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 jun-08 kl 22:04 »
En lösning då man inte stör hönsen är ju försvinningsreden. Det finns bild här på forumet men bara från framsidan och baksidan. Det vore mer intressant att se hur ett sådant ser ut inifrån...

I morgon åker jag och kollar på ytterligare ett hönshus, det är hälsinglands rasfjäderfäförening som har öppet hus i Vallsta. Kanske ytterligare inspiration.

/Chili

Dela detta:

* Inloggade just nu

89 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser