Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lösa magar?  (läst 931 gånger)

hustran

lösa magar?
« skrivet: 14 jun-08 kl 15:40 »
Våra tackor är så himla lösa i magarna fortfarande. De har ju gått på betet i nästan 2 mån. så det kan ju inte ha att göra med omställning. Dessutom har även vi haft torrt så betet nästan bränt bort. Kan det ha med laktationen att göra? för ngr. år sedan så lät vi tackorna gå" tomma " och då minsann lämnade de bara "violpastiller" men nu jösses. Det var fö. en anledning till att klippa dem i häcken åtminstone. Varför blir det så här? Lammen är torra.   ???

Henning

SV: lösa magar?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-08 kl 15:52 »
Vad har du för strategi att minska inverkan inälvsparasiterna? Det finns flera orsaker till lösa magar men parasiter är nog den vanligaste.

hustran

« Svar #2 skrivet: 14 jun-08 kl 16:09 »
Om det vore parasiter så skulle väl lammen drabbas? Vi tog träckprov i våras och det var väldigt" enkelt " tyckte jag. Svaret alltså.
 Ingen misstanke om stora magmasken .slut...? Men de andra parasiterna då? Pratade med fårhälsovet. som tyckte allt lät bra och förordade ingen avmaskning. Vi avmaskade trots allt innan betessläpp. Har faktiskt aldrig haft parasitproblem förut. ca. 30 års fårhållning. Putsar beten, byter ofta, sambetar i bland med hästar. Men lösa magar har vi haft på tackor m. lamm förut. Inget kul i hagarna i alla fall.  ???

texelmatte

« Svar #3 skrivet: 14 jun-08 kl 21:46 »
Du kan inte ha fått något "skräp" i vattnet som de reagerar på?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 16 jun-08 kl 17:09 »
*trådkapning*

Jag har ett litet lamm som är/har varit lös i magen. Det är bättre nu men, han är tunn. Kan det vara så att parasiter bara visar sig på ett lamm? Han är minst i en trillingskara och jag vill inte att han ska tappa mer, är det läge att avmaska honom? Jag har Ivomec hemma. Ingen annan har varit lös i magen och jag tänkte spara mitt träckprov tills jag ska släppa på nytt bete  (efterbete).
« Senast ändrad: 17 jun-08 kl 18:01 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

« Svar #5 skrivet: 16 jun-08 kl 18:33 »
Jag brukar inte rek. avmaskning, men tredjelamm som släpar efter får ju ofta mindre mat, sämre motståndskraft. Prova och se om det hjälper. Han kanske behöver lite stödutfodring också?

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser