Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  övrig odling "sniglar"  (läst 1726 gånger)

Erik Röde

• hemmapappa
övrig odling "sniglar"
« skrivet: 30 jun-08 kl 20:38 »
Nätet är fantastiskt. Under ett besök på Gotland sprang vi en dag ifatt en vinbärssnäcka. Vi och våra värdar funderade genast på om detta var en snäcka av den ätliga sorten, vilket det var, och om de gick att odla under kontrollerade former, vilket man kunde.

http://www.totse.com/en/technology/science_technology/snails.html

Skytten

• Skåne
SV: övrig odling "sniglar"
« Svar #1 skrivet: 30 jun-08 kl 20:45 »
Få sniglar är oätliga, finns de som tom äter mördarsnigel, och den behöver knappast odlas.

På 50-talet minns jag att en hit flyttad franzos, helt enkelt släppte ut en del  vinbergsnäckor, och de förökade sig. Detta var utanför Smedstorp på Österlen.

Mins jag rätt var det en gles bokskog.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #2 skrivet: 01 jul-08 kl 20:13 »
Sniglar är helt ok att äta, det enda som inte framgår med tydlighet är hur man faktiskt tar ur sniglar, inte ur skalet utan de delar som inte ska ätas.

Nåja,. kunskapen om snigelodling kan givetvis också användas till snigelutrotning. Det gäller att känna sin fiende, om man nu inte äter upp honom. Det vet jag vissa som gör med fienden kirskålen..

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 jul-08 kl 20:25 »
Tänkte du rensa dom?  Allt utom skalet steks i olja eller koks i vatten.

Däremot ska de bajsa och avgiftas.

http://www.sr.se/cgi-bin/sormland/program/artikel.asp?ProgramID=312&Artikel=2099319
« Senast ändrad: 01 jul-08 kl 20:30 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 jul-08 kl 23:06 »
Få sniglar är oätliga, finns de som tom äter mördarsnigel, och den behöver knappast odlas.

På 50-talet minns jag att en hit flyttad franzos, helt enkelt släppte ut en del  vinbergsnäckor, och de förökade sig. Detta var utanför Smedstorp på Österlen.

Mins jag rätt var det en gles bokskog.

Kan varit avkomlingar till dom som vi hittade ... mellan Smedstorp och Bollerup.

Snigeltråden

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser