Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Steril Tacka  (läst 1919 gånger)

Skånehill Gård

• Skånehill Gård
Steril Tacka
« skrivet: 24 jun-08 kl 12:45 »
Har hört att om nötkreatur får tvillingar i form av en tjurkalv och en kvigkalv,
är sannolikheten väldigt stor att kvigkalven blir steril.

Är det någon som vet om detta även gäller andra idisslare som nu får?
Biodling, Gotlandsfår, RIR-höns, Myskankor, Highland Cattle, Japansk Vaktel mm. Gårdsbutik med hemmaodlade råvaror i huvudsak.

maunen

• Skåne
SV: Steril Tacka
« Svar #1 skrivet: 24 jun-08 kl 13:09 »
Nej det är inte sant, inte bland mina får i alla fall.....tvillingfödslar eller mer är ju mycket vanligt bland får.

Skånehill Gård

• Skånehill Gård
« Svar #2 skrivet: 24 jun-08 kl 13:38 »
Har inte haft får så länge och nu slumpade det sig så att en av fjolårstackorna (Gotlands) ,
som visade sig vara född tvilling, bagglamm+tacklamm, var tom.

Sen hörde jag det här fenomenet med nötkreatur
och ville passa på att kolla med expertisen här på forumet.

Ingen annan som har hört något om detta?
Biodling, Gotlandsfår, RIR-höns, Myskankor, Highland Cattle, Japansk Vaktel mm. Gårdsbutik med hemmaodlade råvaror i huvudsak.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-08 kl 13:47 »
Jag har aldrig hört eller märkt något sådant!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Norna

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 24 jun-08 kl 15:30 »
Jo, jag har läst om detta och vill minnas att det kan gälla får också.

I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 24 jun-08 kl 15:31 »
Free martin (som jag tror det kallas på kor?) är artspecifikt så det ska man inte behöva oroa sig får hos sina får.
                                         Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 24 jun-08 kl 18:09 »
Lamm kan födas tvekönade och det händer (om jag fattat det rätt) när det är ett bagglamm och ett tacklamm i magen. Någonting om att bagghormoner tar överhanden. Vi hade ett tacklamm som gick tom första året. Det visade sig att hon var tvekönad men, det syntes knappt. Varken vi eller klipparen upptäckte det. När hon blev vuxen märktes det dock då hon blev mer baggig. Ifjol fick vi ett tvekönat lamm som mamman stötte bort. Försökte enligt konstens alla regler att få en ungtacka som lammade senare samma dag att acceptera henne men, icke. Båda tackorna luktade lammet i rumpen och stötte bort henne. I år fick mamman två lamm och det gick utan problem. Ett tvekönat lamm är ju steril så det händer ju även om det inte är jättevanligt. Vet inte om det är ärftligt?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ninna b

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 jun-08 kl 21:39 »
Jag har märkt det på trillingfödslar...med två bagglamm och ett tacklamm. Tacklammet har då blivit en `Detta ´. Man brukar kunna se en liten plopp vid slidöppningen men om inte annat så ser man det när hon/han har blivit vuxen och börjar bråka med baggarna.

hustran

« Svar #8 skrivet: 25 jun-08 kl 07:33 »
Jag tror att de som vi oftast kallar tvillingar, egentligen är syskon. Jämför med tex. hundar. För att veta om de är "riktiga" el. enäggstvill. Så bör de vara väldigt lika. Antagligen gentestas. Det är nog inte så vanligt, varken hos får eller kor tror jag. Har jag fel?  ???

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 25 jun-08 kl 09:13 »
Hos kor tror jag det är runt 90% av tvilling Tjur/Kviga som blir sterila pga delad moderkaka och delade hormoner (om jag inte mins fel).
Vi har haft några genom åren, kvigorna växer som tusan men är sterila. Men på dem syns inget utanpå vid födseln (inte vad jag kommer ihåg nu i alla fall).
Hos får är det bara några få procent av de som föds med både tackor och baggar i kullen som blir tvekönade.
Jag har aldrig haft någon.
 Lammen kommer ju ut i egna fosterblåsor osv, men kanske tvillingkalvar delar och får i sig mer hormoner på så sätt?
Är det någon som vet?
                                       Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Henning

« Svar #10 skrivet: 25 jun-08 kl 11:56 »
Hos kor tror jag det är runt 90% av tvilling Tjur/Kviga som blir sterila pga delad moderkaka och delade hormoner (om jag inte mins fel).
Vi har haft några genom åren, kvigorna växer som tusan men är sterila. Men på dem syns inget utanpå vid födseln (inte vad jag kommer ihåg nu i alla fall).
Hos får är det bara några få procent av de som föds med både tackor och baggar i kullen som blir tvekönade.
 Lammen kommer ju ut i egna fosterblåsor osv, men kanske tvillingkalvar delar och får i sig mer hormoner på så sätt?
Är det någon som vet?                                       

Det är under den tidiga fosterutvecklingen som hormoner från ett hanfoster ibland läcker över till ett honfoster och stör utvecklingen av könsorganen. Det är ingen skillnad på fosterblåsor på kor och får mer än att de oftare  brister vid kalvningen. vid lamningar är det vanligt att fosterblåsan kommer ut hel.

Tvekönta tacklamm kan vara svåra att upptäcka ibland. Oftast kissar dom snett och ullen blir missfärgad i baken och luktar illa. På kvigkalvar är det sällan så tydliga tecken dock kan man utgå från att de är sterila om de fötts med en tvillingtjur.

Ibland (men mycket sällan) händer det att det blir en tvekönad kalv eller lamm utan att det kommer någon tjur eller bagge samtidigt. Då är det mest sannolikt att hanungen har resorberats efter det att han sina hormoner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser