Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsfoder?  (läst 1413 gånger)

Norna

• Blekinge
Hönsfoder?
« skrivet: 30 jun-08 kl 16:55 »
Min granne säger att man kan ge hönsfoder (pullfor tror jag att det heter) till fåren. Hon ger dom litegrann då och då. Jag har fått en säck av henne, men vågar jag ge det till fåren?  ??? Hur hade ni gjort? Tror ni det är farligt för fåren??
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Henning

SV: Hönsfoder?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-08 kl 19:02 »
Pullfor är inget specifikt foder. Det är en hel familj. Läs på etiketten om det är värpfoder eller ngt annat. Du kan nog använda det men jag skulle inte ge mer än ett hg om dagen per djur. Det är risk för diarré om de äter mycket. Hönsfoder är ofta koncentreade.

Mitt allmänna råd är att du håller dig till foder för idisslare.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 30 jun-08 kl 20:32 »
Jag skulle inte ge det. Av flera anledningar och en av dom är att det innehåller animaliskt protein.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Birgit

« Svar #3 skrivet: 30 jun-08 kl 22:26 »
Inte jag heller, av samma orsak som Grimla. Höns är ju inte vegetarianer som får.

Henning

« Svar #4 skrivet: 01 jul-08 kl 09:46 »
Det animalika protein som kan förkomma i hönsfoder härrör från fiskmjöl. Det är inte tiilåtet i fodertillverkningen för idisslare längre. Fiskmjöl användes under många år i foderblandningar även till idisslare. Förbudet är inte betingad av hälsostörningar på de djur som åt fiskmjöl.

Det finns flera vittnesmål om att får gillar att åta fiskrens.

F.ö. håller jag inte med om att fåren är vegetarianer, möjligen laktoveg.

Norna, lämna tillbaka säcken. Om hönsfodret innehåler fiskmjöl år det int sannolikt att det är tillåtet att utfodra med det om du säljer lamm eller får till slakt.

Camillur

« Svar #5 skrivet: 01 jul-08 kl 13:38 »
När jag jobbade på en isländs mjölk-/hästgård så köpte vi på vintern in ett stort kar (typ 1kubikmeter) med fisk till hästarna. Även kalvarna åt glupskt av fisken (korna fick inget). Jag tror att det var någon typ av saltad sill. Det överraskade mig att djur som "normalt" är gräsätare äter fisk, men nu i efterhand så skulle jag tro att det handlade om någon typ av mineral-tillskott. Alternativt "pälsglansmedel" till hästarna?!

Nu fanns det ej får på just denna gård, men hade de haft det så är jag säker på att även fåren hade fått sig ett kar med fisk.

Antagligen har de ej samma foderregler på Island som i Sverige...
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Norna

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 01 jul-08 kl 17:10 »
Hmm, jag tror jag lämnar tillbaka säcken...

Som tur är har jag inte gett fåren någonting av den ännu.  :)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Dela detta:

* Inloggade just nu

113 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser