Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder...hjälp!!!  (läst 2041 gånger)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
Foder...hjälp!!!
« skrivet: 17 jul-08 kl 12:39 »
Vi har 4 finullare, 3 gottlands  (varav ett lamm) och 3 blandisar. Vi fick dom här finullsfåren i höstas, de andra har vi haft längre!
    2 av blandrasfåren är runt 7-8 år. Men mitt problem gäller främst finullsfåren. Vi har varierat betet åt dom. Hade fåren i en stor hage med fint bete. Under 1 vecka ( förra veckan) så blev vi tvugna att ta hem dom, så vi gav dom en hel bal ( hösilage ) att äta fritt ur. Samt kraftfoder, det heter fårpellets, köpt på lantmanna samt så har dom fått havrekross. Vi hade hit veterinären i måndags pga av att jag upplevde att finullsfåren kändes så tunna över ryggraden. Han kunde dock konstatera att så var läget. Däremot så var gotlandsfåren, lammet och de tre blandrasfåren i fint hull. Han rekomenderade att vi skulle ge dom hö.... måste säga att dom nu är på ett annat bete på ca 5hektar. Men han tyckte då att vi skulle ge även hö i hagen. Sen fick dom pencillin för att stabilisera magen. Jag skulle hoppa över kraftfodret en dag. Idag då jag kom dit så ville inget av fåren ha kraftfoder. Just nu så börjar jag få lite smått panik. Vill ju inte att dom ska tyna bort för oss. Jag upplevde att vet var lite si och sådär, han tyckte att vissa får var så svällda runt buken.... men jag upptäckte då att 3 av tackerna är dräktiga.
    Finns det nåt man kan ge dom för att stabilisera magen och som kan få dom att lägga på mer hull?
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Birgit

SV: Foder...hjälp!!!
« Svar #1 skrivet: 17 jul-08 kl 13:24 »
Sluta med kraftfoder! De får tillräkligt från gräset nu. Hö kan lugna ner magen om de har diarré, medan kraftfoder förvärrar. Finullsfår som är dräktiga (framförallt högdräktiga) blir ofta tunna om ryggraden. De äter upp sig sedan. Se till att de har salt och mineraler och låt dem beta i lugn och ro. De får ju ofta många lamm och de tackor som är runda om ryggen när de är högdräktiga (finull) är oftast dåliga mödrar och har dåligt med mjölk. ( de är mer intresserade av sin egen välfärd än avkommans)
Förutsatt att de inte har parasitproblem, vilket ju vet. borde reflekterat över, så är de överlag svårare att hålla i hull vid dräktighet. Men tror du de har parasitproblem, skicka in träckprover, så får du ju besked. Låter mer som om de kanske haft för kraftigt bete?
Men att ge kraftfoder och hö istället för att låta dem beta? Ser mycket konstigt ut med mina ögon. Har ändå haft finullsfår själv i 12 år. Vissa tackor har sett ut som benrangel efter att de fått tre/fyra lamm, men de har alltid varit i hull till hösten igen.
Kraftfoder tillsammans med bete blir nog alldeles för mycket för magarna.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 jul-08 kl 13:43 »
Håller med Birgit. Jag set det som ytterst otroligt att tackorna skulle välja hö framför färskt grönt gräs!!

Att de inte äter kraftfoder kan det tyda på foderleda, dvs de har fått för mycket kraftfoder och ökat givan för snabbt. Kolla att alla tackor idisslar - då fungerar våmen. (Om de inte idisslar - ge 1 dl matolja för att rensa ur våmen.)
Om du vill att de ska få lite extra så kan man komplettera med lite (obs lite) betfor. Det kan göra att de kan tillgodogöra sig betet bättre och får mer energi att beta. Ta def. bort kraftfodret och efter några dagar ge dom en näve betfor var. Det kan du sedan sakta öka upp. (Höj med en näve var 3:dje dag ungefär) Jag hade inte gett dem mer än 1 hg betfor om dagen, när du är uppe i maxgivan.

Träckprov är ingen dum idé. (Pencillin för att stabilisera magen har jag inte hört talas om, B-vitamin är min huskur för det)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #3 skrivet: 17 jul-08 kl 14:16 »
Tack, tack så himmlade mkt för denna superfina info. Ja, nog för att jag inte är en supervan fårägare... har mest haft getter! Och aldrig haft problem med dom. Vad det igentligen gäller är att någon ringt djurskyddsmyndigheterna... därav kontrollen. Vet gick dock grundligt igenom och som jag sa så var det bara finullarna som var lite tunna. Jag ringde vet igen idag och sa att dom var dräktiga då han själv inte upptäckt det, trots att man faktiskt kan känna det tydligt. Till svar fick jag att det var otroligt att dom skulle vara dräktiga då (som han menade) det inte är sesong för det!
   Men jag har en nära granne som föder upp får och är mer eller mindre får bonde. Han kunde bekräfta.
   Hur som hälst så kommer jag att sluta med kraftfoder och ge dom lite betfor för att öka deras aptit!
   Allt känns lite väl surt, men jag är glad över att dom trots allt inte fann några större saker att klaga över. Trots allt så är ju djuren det mest värdefullaste vi har. Vi har ju även grisar, höns, kalkoner, get, katt, hund, råttor, hamster, fisk och gud vet vad :P
     Men tack snälla för era förslag!
 OCH... vet sa aldrig nåt om parasit... avmaskade blev dom i våras. Tyckte också att det var lite konstigt med pencillin för att få igång magen. Idag när jag var nere hos dom så hade dom inte rört höet, men jag såg dock att dom gick och gnagade på björklöv. Vet och djurskyddsmyndigheten ska komma tillbaka och 2 veckor på en sista kontroll..... suck!!!!
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 17 jul-08 kl 14:43 »
(Pencillin för att stabilisera magen har jag inte hört talas om, B-vitamin är min huskur för det)

Håller med. Penicillin brukar ju göra magar mer oroliga än stabila känns det som. Finullstackor kan väl bli dräktiga både nu och då som jag förstått det?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bovanägare

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jul-08 kl 18:22 »
Hö är ju bra för magen och få stopp på ev. diarre men annars så kanske ni kan ta löv åt dem. Får brukar gilla sly och peta i sig ganska duktigt av det. Jag håller med övriga att kraftfoder är inte bra för magar i obalans.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #6 skrivet: 17 jul-08 kl 19:11 »
Jag har nyligen varit ute till dom för att kolla till dom. Jag måste säga att förslaget om olja verkar lockande. Alla utom två var helt stabila i spillningen. Jag har slagit ner så mkt lövträd så det värker i armarna :P  Hur som hälst så funderar jag på det här med betfor... har faktiskt aldrig gett dom det förut... trodde det var mer till hästar och kor :-[ Men bör jag blötlägga innan jag ger dom eller ska jag ge dom det torrt?
    Dom äter bra ur lövträden. Men som jag sa så är det två av dom som verkar lite slöa. Var ute med en ny mineralsten som dom slickade flitigt i sig... vilket jag ser som possitivt!

attefocratte

« Svar #7 skrivet: 18 jul-08 kl 07:40 »
Det är bra med fårmineraler (med koppar till finull) även på betet! Kanske kan dom bli lite slöa av mineralbrist i hödräktighet?
Jag har gett betfor torrt i slutet på dräktighet, det gillar dom!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 jul-08 kl 10:42 »
Betfor ska ges torrt!

Hur menar du "stabila i spillningen"? Hur menar du med att 2 var lite slöa?
De tackor som är klart slöa kan du ge en näve betfor oftare utspritt flera gånger om dagen för att de ska få enerig och komma igång igen..

Olja ger man om fåret inte idisslar (mycket viktigt att de idisslar, det är den bästa hälsokontrollen!) och om man tror att det antingen finns en förstoppning eller att våmfloran inte är bra och det bara ligger och jäser i magen istället för att passera ut.

Annars är får mycket bra på att hitta de örter och gräs som de behöver för sina magar. De behöver fibrer om de har fått för mycket kraftfoder, alltså inte locka i dom en massa ensidig kost. Undrar om löv är så fiberrikt? Jag tycker att vanligt gräs verkar innehälla mer fibrer!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #9 skrivet: 18 jul-08 kl 11:08 »
Oavsett fibrer, vilket jag inte är expert på, vallhunden, så finns det bl.a mycket vitaminer och mineraler i löv och just variationen du efterlyste. Väljer fåren löv framför gräs, saknar de nog något i gräset som finns i lövet. Dessutom innehåller vissa löv, ex. sälg och pil, ämnen som verkar anti-inflamatoriskt, bakteriedödande m.m. Ämnen som salicylsyra, flavonoider och garvämnen, asp likaså, ask stärken kärlen, bra mot värk osv. Stärker immunförsvaret också.
Gran o tall är otroligt c-vitaminrika, framförallt på vintern, innehåller terpener som är bakteriedödande, läkande vid luftvägsbesvär, sårvård m.m. Dessutom rikt på mineraler.
Mycket av detta saknas, eller finns endast i små mängder i betesväxter.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #10 skrivet: 18 jul-08 kl 15:41 »
Betfor ska ges torrt!

Hur menar du "stabila i spillningen"? Hur menar du med att 2 var lite slöa?

Vad jag menar är att dom har fin spillning... små kulor! Två av dom hade fortfarande lite klumpigare spillning. Att dom två är slöa har jag dock fått svar på. Dom är högdräktiga och det är dags snart! Jag har haft lite väl panik på att göda upp dom så jag har missat tecknet på födsel! Men hade en granne att konstatera det! Okej... så då ger jag dom betfor torrt... det är inte i pelletsform, som också finns.

bacillen

« Svar #11 skrivet: 18 jul-08 kl 17:20 »
Måste flika in...
Varför ger ni betfor torrt?
Till hästarna är det en självklarhet med uppblött betfor, varför inte till fåren?
Nobody puts baby in a corner

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 18 jul-08 kl 17:33 »
Idisslarna ger man torr betfor till men aldrig hästar.
Det är väl skillnaden i deras mag/tarm system som avgör.
Jag hade hjärtat i halsgropen först när jag gav mina torr betfor eftersom man alltid fått predikat för sig hur farligt torr betfor är för hästar (jag har dessutom en kompis vars ponny höll på att dö av foderstrupsförstoppning när han vräkte i sig betfor ur en säck).
                                 Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #13 skrivet: 18 jul-08 kl 19:08 »
Vad jag menar är att dom har fin spillning... små kulor! Två av dom hade fortfarande lite klumpigare spillning.

Tycker inte det ser ut att vara diarré, som dina tackor har. Att de har "lite klumpigare spillning", som du skriver och inte kulor, tycker jag är ganska vanligt när de går ute och betar. Det har jag sett både på mina egna får och andras. Det viktiga är att det inte är alltför löst (eller rinnande). Jag instämmer med Vallhunden att får är duktiga att hitta lämplig mat och att det är viktigast att de idisslar. Dessutom tror jag mycket på löv, som Birgit skriver om.
Åsenfår, hundar och katter

bacillen

« Svar #14 skrivet: 19 jul-08 kl 00:00 »
Idisslarna ger man torr betfor till men aldrig hästar.
Det är väl skillnaden i deras mag/tarm system som avgör.
Jag hade hjärtat i halsgropen först när jag gav mina torr betfor eftersom man alltid fått predikat för sig hur farligt torr betfor är för hästar (jag har dessutom en kompis vars ponny höll på att dö av foderstrupsförstoppning när han vräkte i sig betfor ur en säck).
                                 Mvh
                              Charlotte

Tack för svaret.

Nobody puts baby in a corner

Dela detta:

* Inloggade just nu

222 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser