Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggar hönshus  (läst 11199 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Byggar hönshus
« Svar #20 skrivet: 18 feb-08 kl 19:15 »
I dag har vi haft rejsegilde ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Boström

• Småland
« Svar #21 skrivet: 18 feb-08 kl 22:11 »
Jättefint bygge o smart ;)
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #22 skrivet: 19 feb-08 kl 09:33 »
I dag har vi haft rejsegilde ;D

;D Jättefint!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 19 feb-08 kl 14:27 »
Hej. Håller också på att bygga ett hönshus/gård, men"stommen" är ett gammalt dass. Som ligger vid ett snårigt buskage som jag har sågat ner för att stängsla runt, även dasset ska få en uppfrächning, nytt golv lite utbyggnad, ett nytt fönster, och så ska det målas med lackfärg mm. och så ska det in "hönsinreddas" med sittpinnar, gödselbord under... värpreden matskålar och sådant. Så det finns att göra och det är kul med inspiration från andra "hönor".
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #24 skrivet: 20 feb-08 kl 22:11 »
Som jag tidigare nämnt är jag i full gång med hönshusbygget! Om ni vill se mina planer får ni gärna titta på min hemsida   :)

http://sareklint.se/Johanna/honshuset.html

Här är tanken att några åsbo eller öländska höns ska flytta in! Så är det nån i Blekinge som ska sälja under våren får ni gärna höra av er!

Mvh
Johanna Olsson
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #25 skrivet: 20 feb-08 kl 22:31 »
Egen pergola till hönsen :D Härligt  ;D
Det ser jättefint ut Johanna
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Hönshasse

• Backetorp
« Svar #26 skrivet: 01 mar-08 kl 22:29 »
För är som bygger små hönshus, hittade denna bild. Vilda western ;D
« Senast ändrad: 02 mar-08 kl 20:07 av Hönshasse »
Aliquando et insanire iucundum est

Krågedal

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 11 mar-08 kl 13:10 »
Kul att det är fler som är "hönstokiga", jag har skrivit tidigare i denna tråd och tänkte skriva av mig lite!
Har idag tagit bort alla tegelpannor på taket och tagit bort undertaket där det fanns ett par hyresgäster iform av möss! Och förråd av hasselnötskärnor!!! Ibland är det nog lättare att bygga nytt ifrån början men nu när det finns ett tomt hus är det ju bra att det kommer till användning!
 Jag märker  att det är inget fuskbygge med detta gamla dass!!!Det är tur att jag inga hönor har änn.....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

amarantus

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 11 mar-08 kl 13:16 »
Ni som har en trappa som sittpinnar! hur brett ska man sätta pinnarna ungefär? Förstår att det beror på tung el liten ras men ungefär?
Fäster ni med spik på väggen bara?

Tack på förhand :)

johe71

« Svar #29 skrivet: 11 mar-08 kl 13:34 »
Ni som har en trappa som sittpinnar! hur brett ska man sätta pinnarna ungefär?

enligt jordbruksverket så ska det minimum vara: Centrumavstånd 300 mm, avstånd till vägg 200 mm. Om jag inte minns helt fel så har jag lite mer hos mina höns... men kommer inte ihåg på rak hand om jag tog 35 eller 40 cm

Hönsen ska även ha minimum 15 cm sittpinne per höna.

Jag har skruvat fast sittpinnarna med vinkeljärn för att det ska gå lätt att ta bort dem vid byte/rengöring

amarantus

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 mar-08 kl 13:40 »
Tack för din hjälp :D har du ett kort med tro?

johe71

« Svar #31 skrivet: 11 mar-08 kl 19:50 »
Tack för din hjälp :D har du ett kort med tro?

nej... har nog faktiskt inte fotat något inne i hönshuset sen jag byggde det... men jag kanske skulle ta mig en tur med kameran någon dag :)

Tjockstahönan

• Småland
« Svar #32 skrivet: 12 mar-08 kl 20:40 »
Citera
Vad tror ni. Skall jag isolera? Bor i nordöstra Skåne och vill egentligen hälst slippa isolera.

En stor fördel med isolerat hönshus är att man slipper väckas av tuppen på klockan fem under sommarmornarna. Vi byggde nytt i fjol och har tidigare haft höns i en lekstuga och då hördes tuppen in. Dessutom behövs knappt någon extravärme alls. På sommaren är det ju också en fördel med isolerat eftersom det inte värms upp lika mycket under dagen.

Vi insåg också fördelen med gödselbräda och satte in en i transparent plast som vi bockade upp kanterna på. Detta blev superbra eftersom det blev ljust under också. Dessutom är den så lätt att hålla ren. Vi gödslar ut dagligen efter våra fem gotlandshöns med tupp vilket går på några sekunder. När skivan blivit smetig lyfter vi bara ut den och spolar av den över något land - kanon med löstagbar.

Vi är också väldigt nöjda med våra värpreden som vi skruvade ihop av formplywood så att de kan skuras ur ordentligt utan att ta skada, så att det inte finns några små skrymslen för kvalser och att de redan från början är i riktigt mörk färg så att det blir riktigt mörkt och mysigt därinne. Man slipper måla då också. Våra är också lätta att sätta ner på golvet vilket var praktiskt när vi fick kycklingar (bild).

Plastmatta på golvet gör det enkelt att göra rent när man städar. Inga skrymslen för kvalster där inte. Vi hittade en gammal så den lär inte släppa loss så mycket emissioner heller.

Vi satta också in ett stort fönster mot söder och dessutom fönster i dörren mot väster vilket gör det trivsamt både för oss och hönsen. Fönstret har dessutom persienn mellan glasen vilket är bra på sommaren för att det inte ska bli för hett.

Det enda misstag vi gjorde med hönshuset var att inte bygga det på hjul så att vi lätt kunde flytta med oss det till Småland dit vi ska flytta nu. Om någon är intresserad av huset på 5m2 så kan ni höra av er. Lägger med ett par bilder så kan ni se inredningen (med persiennen neddragen).

För rastgården kan jag starkt rekomendera att det finns gott om buskar/träd i och runt som de små liven kan smyga runt under. Så det ser riktigt fint ut på Johannas hemsida.

Kan också varmt rekomendera boken Höns av Neuschutz mfl. där står det mesta man behöver veta. Hallander är ju också bra förstås.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #33 skrivet: 12 mar-08 kl 22:20 »
Det ser jättefint ut Tjockstahönan!
Och vilka söta kycklingar!
Verkligen kul att se.  :)
Vad är det för sorts plast du använt till gödselbord?
Det verkade som en jättebra ide särskilt för ljusets skull.
« Senast ändrad: 12 mar-08 kl 22:30 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Tjockstahönan

• Småland
« Svar #34 skrivet: 13 mar-08 kl 11:38 »
Ja det blir jätteljust och fint.

Plasten är av sådan typ som man använder som tak till altaner odyl,  fast den här är slät. Man kan välja om man vill ha PVC eller mer miljövänlig. Vi köpte plastskivan på Beijerbygg men de säljs antagligen av alla som säljer takplast. Kollade först med glasmästare men de hade bara plexiglas vilket är skitdyrt.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #35 skrivet: 13 mar-08 kl 13:08 »
Tack för svaret Tjockstahönan, jag ska kolla bygghandeln.
Gotlandskaniner, genbank.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #36 skrivet: 14 mar-08 kl 17:19 »
Tjockstahönan! Ert hönshus ser jättebra ut! Och effektivt!
Särskilt den genomskinliga plasten på gödselbordet! Jag har funderat på nåt liknande, men visste inte riktigt hur, men nu föll bitarna på plats!  :) Nu vet jag vad jag ska göra i helgen!  ;D

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

bea

« Svar #37 skrivet: 20 mar-08 kl 19:56 »
Undrar hur stora hönshus ni har ungefär?
Mitt e nog på 13-15 kvadrat ca....men det räcker ju inte på långa vägar till allt som man vill ha!!
Jag avundas alla er som har lador med boxar i tänk va många höns man kunde haft om man hade det :-[

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #38 skrivet: 06 jul-08 kl 17:09 »
Åh, åh åh hade jag vist att det skulle ta så lång tid att bygga detta lilla hönshus hade jag nog valt att bygga ett större från början. Det är inte lätt att veta när jag kan få hem mina efterlängtade Åsbokycklinger och kanske dom hinner bli höns innan ;) Jag bygger och bygger men det är ju lika många hörn och krummelurer på ett litet bygge som på ett stort men inte så många stora ytor som går snabbt att göra. Och så tror jag också att det tar längre tid att klure ut hur man skall få det att se ordentligt ut när det hela skall få plats på mindre ytor :( Nu dröjer det förhåbentligt inte så lång tid innan jag kan köra vagnen ut ur ladan så jag kan börja bygga kaninburrar! Och få hem hönsen ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

16 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser