Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marktäckare  (läst 2863 gånger)

sofia-magdalena

Marktäckare
« skrivet: 05 jul-08 kl 10:57 »
Har blivit så himellskt trött på min gräsiga tomt. 1000m2 med gräs och åter gräs.
Tänkte försöka få blåbär att sprida sig på delar av tomten, odla upp andra men jag skulle också vilja ha någon bra marktäckare.
Nåt som liknar gräs men som inte växer sig högt och tar över överallt. Man skall gärna kunna gå på det en del, inte så extremt mycket men endel.  Har planterat trampnarv och den ser jätte fin ut men den växer inte så fort.
Någon som har några förslag på vad man kan plantera ut?

Filip Skräplund

SV: Marktäckare
« Svar #1 skrivet: 05 jul-08 kl 11:09 »
Växtzon, jordart, ljusförhållanden?

Ljung.

Mossor, om det är fuktigt, japanerna har ju mossträdgårdar (med flit alltså, inte som ogräs).
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 05 jul-08 kl 20:40 »
alla typer av myntor sprids snabbt och täcker bra.
sen har jag något som liknar karlsbergare i bladen, med blå blommor på stång som är marktäckare och sprids snabbt.
smutron är en bra marktäckare tycker jag  ;D

sofia-magdalena

« Svar #3 skrivet: 06 jul-08 kl 17:31 »
Växtzon, jordart, ljusförhållanden?

Ljung.

Mossor, om det är fuktigt, japanerna har ju mossträdgårdar (med flit alltså, inte som ogräs).

Växtzon är jag inte helt säker på tomten ligger i värmland i 4-5-6 zonen en del tyder på att tomten bör räknas till 4 men jag skulle nog säga 5.
Jorden är ganska tung och sandig på de flesta ställena. Just nu växer där mest höga gräs och en del blåbär på sina ställen.
Tomten ligger som en liten ö i en gran och björkskog största delen av den har ljus från morgon tillkväll och det är öppet.
Tyvärr, i det här fallet, så ligger den på en kulle vilket gör att jorden är torr och ganska urarmad. Men det finns en del träd som håller kvar lite vatten:)
Har funderat på det där med mossor men jag tror att det blir för torrt. Har en del mossa i gräset men det är vanlig mossa vad den nu kan kallas. Gröngul är den.

sofia-magdalena

« Svar #4 skrivet: 06 jul-08 kl 17:33 »
alla typer av myntor sprids snabbt och täcker bra.
sen har jag något som liknar karlsbergare i bladen, med blå blommor på stång som är marktäckare och sprids snabbt.
smutron är en bra marktäckare tycker jag  ;D

Är inte myntor i regel ganska höga?

Vad är en karlsbergare? :)

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 06 jul-08 kl 17:42 »
Vitmossan är ganska lättodlad, som du redan märkt.

Gör man våtbädd, dvs lägger en presenning eller folie som håller kvar vattnet, så trivs mossan bra även om backen i övrigt är torr.
Då kan man experimentera med mer estetiskt tilltalande sorter än vitmossa.

Håller ändå på ljung, det är nog bara Erica (vårljung) som klarar ditt klimat, den är städsegrön och finns i olika blomfärger.
Ser troligen inte för onaturligt ut på en skogstomt.
« Senast ändrad: 06 jul-08 kl 21:23 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #6 skrivet: 06 jul-08 kl 19:31 »
Backtimjan kanske? Måste lukta gott när man går på det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser