Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårat lilla hönehus från rivningsklar lekstuga till ???  (läst 7083 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Vårat lilla hönehus från rivningsklar lekstuga till ???
« Svar #20 skrivet: 28 jun-08 kl 11:35 »
Tack! Idag tänkte jag att brahman Ingrid ska få flytta in, sammman med ett par tingade kycklingar, i väntan på brahmasällskap!

Nej det är inte sand utan sågspån från släktens såg. Det har en lite mörkare nyans än köpt kutterspån men hönorna älskar att bada i det, bättre än både sand och jord verkar de tycka!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #21 skrivet: 28 jun-08 kl 11:45 »
Jag tror du skulle kunna ha redena under sittpinarna med en bajsbräda i mellan.

Jag har ingen riktig erfarenhet utan själv håller på att prova mig fram. Mitt första år som höns ägare. Jag tittar och läser hur andra har gjort här på forumet och jag tycker det är riktigt kul. ;D Många bra uppslag har jag fåt.  ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #22 skrivet: 28 jun-08 kl 12:27 »
Ja självklart skulle jag kunna ha redet under om jag hade "bajsbräda" men jag är som sagt osäker på om jag ska ha det i det här hönshuset... Bajsbrädan skulle behöva vara så bred att den tar upp nästan halva huset på längden, och det är jag inte så sugen på! men vi får väl se vad som händer så småningom. Just nu=ingen bajsbräda!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #23 skrivet: 28 jun-08 kl 13:27 »
Ja självklart skulle jag kunna ha redet under om jag hade "bajsbräda" men jag är som sagt osäker på om jag ska ha det i det här hönshuset... Bajsbrädan skulle behöva vara så bred att den tar upp nästan halva huset på längden, och det är jag inte så sugen på! men vi får väl se vad som händer så småningom. Just nu=ingen bajsbräda!
Jag har nog inte riktigt klart för mig hur stora hönorna är, jag har hittills bara erfarenhet av dvärg höns.  Mina funderingar före dem är så mycket utrymme och ljus som möjligt på den begränsade yta jag har. Därför har jag haft den funderingen. Samtidigt bör det var någorlunda bekvämt för den som sköter om hönorna. Jag har till och med funderat på att ha redena genom vägen så att de hänger på utsidan. Fast jag är osäker på om jag kan få det bra.

Jag skulle vilja ha kommit lika långt som du.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #24 skrivet: 28 jun-08 kl 13:44 »
Brahmor är ganska... stora.  ::) ;D Min höna Ingrid väger 3,8kg. Sittpinnarna är ca 7-8cm i diameter och har ett mellanrum (både mellan varandra och till väggen) på drygt 40cm för att undvika att de bajsar på varandra. Brädan ska ju gå från väggen och utanför den främsta pinnen med iaf 2dm, vilket resulterar i en 120 bred bajsbräda. När hönshuset då är 2,5m långt...  :-\  Dessutom, om man har en sådan bajsbräda och sätter redena längst in intill väggen där innunder, då måste man dessvärre krypa in eftersom det är 80cm bajsbräda som sticker ut framför redena sas.  (och nedersta pinnen sitter bara 60cm ovanför marken för att tunga fåglar lätt ska komma upp, bajsbrädan kanske hamnar 1dm under den... Ja då får jag ligga på magen snart! ;D)

Ja nu hör jag själv, det blir ingen bajsbräda i det här hönshuset!  ;D I det stora däremot på 28kvadrat som ska stå klart till hösten... där ska det bli både bajsbrädor och allahanda finesser!  ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #25 skrivet: 28 jun-08 kl 14:34 »
Här kommer en bild till. Ingrid och hennes små sällskapskycklingar  ;) har bott i huset sedan i morse och har funnit sig väl tillrätta.

Ingrid väljer nedersta pinnen för då har hon perfekt utsikt genom fönstren, över antingen vårat hus eller hästhagen, beroende på vilken sida av hönshuset hon sitter på. Det tyckte hon var en riktigt höjdare, att sitta där och spana!  ;D Ser fram emot när hon får sällskap i lämplig storlek så att hon kan få spatsera runt i trädgården bäst hon vill!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 28 jun-08 kl 15:03 »
Det ser jättefint ut! Visst blir det massor av bajs i spånet när man inte har någon bajsbräda, men det ligger ju i alla fall på samma ställe och är relativt lätt att skotta ut ändå. Nackdelen är ju att de kan gå omkring i det, men du får väl vara snabb med spaden...

Som du beskrev det förstod jag att det inte gick att ha bajsbräda, något som annars är en väldigt bra uppfinning, annars hade det ju funkat bra som ivigtut föreslog, att ha redena under eftersom det bara är en fördel om det är lite mörkt där de är.

Det hade du fixat bra ändå såg jag genom att måla med mörk färg (eller?) inuti dem, smart! Mina är omålade än så länge, tänkte målat dem vita runtom, men det är ju smartare med en mörk färg inuti.

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #27 skrivet: 28 jun-08 kl 15:47 »
Nej bajsbräda fungerar inte riktigt i det här lilla huset men å andra sidan har jag bara tänkt att ha 4 djur där inne så några jättemängder bajs blir det inte ändå. Som jag skrivit innan skulle en bajsbräda hamna så lågt och täcka halva hönshusets yta iom avstånden mellan pinnarna, att det inte hade blivit särskilt trevligt eller praktiskt.

Redena är naturligt mörka innuti tack vare mörka plankor och ett tak som skjuter ner över och skuggar. Hade först tänkt måla med mörk färg, men det blev mörkt nog ändå. För övrigt blev det däremot ljust och fint där inne tycker jag!  ;D

Prosit

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 28 jun-08 kl 19:46 »
Mitt hönshus är väldigt likt ditt! Jag har pinnarna så högt det går och så har jag satt bajsbrädan från den nedersta pinnen och in till väggen. Om den hönan som sitter på nedersta pinnen vänder rumpan utåt så hamnar det på golvet annars hamnar allt på brädan. Jag har tre hönor och en tupp och brädan är full efter dryga veckan. På kvällen tittar jag till dem och är det någon som sitter "felvänd" på nedersta pinnen så vänder jag henne. Det funkar när man bara har 4 djur!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #29 skrivet: 28 jun-08 kl 20:49 »
Jag har bara fem hönor och en tupp och det är så man baxnar vad mycket skit det blir på en vecka (brukar tömma brädan en gång i veckan)...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #30 skrivet: 01 jul-08 kl 19:13 »
Jag tycker det blir jättefint!  :D
ofrivilligt hönslös

Margit

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 05 jul-08 kl 15:10 »
Vingklippt!

Det blir ju superfint. Jag ska skaffa mig en lekstuga snart, för närvarande bor mina hönor inne i pannrummet  :-[ det har gått ganska bra men det dammar ju ner väldigt mycket - och så måste jag städa varje dag för att undvika lukt  :-\

Så nu är det dags att skaffa lekstuga, men det är minsann inte lätt att få tag på någon begagnad tyvärr. Man skulle ju kunna bygga en själv men då blir den inte färdig på länge...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #32 skrivet: 05 jul-08 kl 16:31 »
Tack! Hönsen verkar trivas ypperligt! det brukar finnas en hel del lekstugor i gott skick till salu på blocket, men då är de ju lite dyrare... Den här skulle ju bara brännas för att den var så dålig, men det blev ju bra ändå, lite extrajobb bara!

Hönsen trivs ypperligt, går in och ut som de behagar hela dagarna!

Stavern

• Norge
« Svar #33 skrivet: 07 jul-08 kl 13:08 »
Det har ju blivit kanonfint! Kul med massor av inspiration til eget framtida bygge! :D
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Stavern

• Norge
« Svar #34 skrivet: 16 jul-08 kl 13:05 »
puttputt.... :P
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Margit

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 29 jul-08 kl 12:13 »
Mitt nya hönshus! Inte byggd på fri hand  :-[ men ändå...bor ju i radhusområde så detta är väl det största jag kan ha, tyvärr.
Men damerna verkar nöjda  :) nu fattas bara lite riktig tjärpapp på taket, ljus och en frostvakt.

Torry

« Svar #36 skrivet: 29 jul-08 kl 13:32 »
Oh vad fint dom får det, snyggt jobbat i värmen  ;D
//Torry

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #37 skrivet: 30 jul-08 kl 17:05 »
Det blir jättefint, så gulligt med dessa ombyggda lekstugor.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Margit

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 30 jul-08 kl 17:46 »
Tack  :-[ riktigt nöjd är jag, och hönorna med. Skönt att ha fått ut dem ur huset - det blir ju en del damm av hönor.
Det ska bara riktig tjärpapp på taket och så ska jag bygga en stadigare anslutning till hönsgården.

Jag ska ha kvar inhägnaden i källaren, tänkte att den blir ypperlig som "kycklingstuga"  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

146 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser