Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i sandjord.  (läst 7279 gånger)

Ganja_Souljah

• Gäst
Odla i sandjord.
« skrivet: 23 jul-08 kl 22:55 »
Hej!

Jag och min sambo funderar på att köpa ett hus, där vi hoppas kunna odla lite grönsaker, örter, rotfrukter etc, för så stor "självförsörjning" som möjligt.
Vi har inte varit vid huset själva, men en släkting har varit där och kollat och säger att det nästan bara är tallskog runt om. Så vi antar att det är ganska sandig jord där.
Så min fråga är: Kan man odla grönsaker, etc ändå? Om inte, kan man inte göra något åt saken så att det går att odla ändå?
Vill verkligen inte vänta med att hitta ett annat hus, eftersom vi snart ska ha barn och är i behov av hus, så bra svar skulle vara oootrooligt uppskattade!

Tack på förhand!

//Patrik

Vitis

• Skåne
SV: Odla i sandjord.
« Svar #1 skrivet: 23 jul-08 kl 23:31 »
Alla jordar kan förbättras !

Gör odlingsbäddar med mycket kompost och annat organiskt material, det hjälper till att hålla fukten kvar och ger mycket näring.

Googla på "pallkrageodling" om jorden är helt kass. Många tips finns att ta del av.

Ganja_Souljah

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jul-08 kl 23:44 »
Okej!
Men om man, t.ex. ska odla potatis, hur kan man då göra? Om man inte vill ha massvis av pallkragar med potatis överallt, utan vill ha det mer koncentrerat till ett eget litet land utan att behöva köpa jord för en förmögenhet..?

Ska googla på det med en gång!

Tack så hemskt mycket för bra svar!

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 jul-08 kl 23:51 »
Potatis trivs fint i sandjord.
Kolla var potatisodlarna har sina jordar.
Är det bara näring i jorden växer potatisen.

Man kan ju tom odla UTAN jord.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ganja_Souljah

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jul-08 kl 00:06 »
Oj, det var det värsta!
Det låter ju hur bra som helst, ju!
Då kanske det problemet är ur världen.

Utan jord? Så man skulle, teoretiskt sätt, kunna odla potatis i en hink med sand?

Tack oerhört mycket för svar!

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 24 jul-08 kl 00:23 »
Det där är närapå en egen religion.

http://www.odla.nu/artiklar/odla_i_sand.shtml

Med "odla UTAN jord" tror jag avses detta:  http://en.wikipedia.org/wiki/Hydroponics
« Senast ändrad: 24 jul-08 kl 04:42 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ganja_Souljah

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jul-08 kl 00:42 »
Tackar ödmjukast för bra länk!

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 jul-08 kl 11:03 »
Halaj!

Är det inte så att alla de där grönsakerna som kommer från Holland är odlade i sand eller Rockwool?
De ligger i en slags akvedukt där det sakta rinner en näringslösning.
Man vill inte odla i jord.
Det är i jorden alla växtsjukdomar och diverse skadeinsekter håller till.

Och jord, förresten, är det så dyrt?
Vad kostar ett lastbilslass med harpad matjord?
En tusing?

OK, det blir ju inte vettigt att byta jord på en åker, men för en liten köksträdgård är det väl hanterliga pengar.
Ha inte för stora förväntningar på att gå plus, dock...  :-\ :-\

//T

Vilse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 jul-08 kl 11:10 »
jag har sandblandad jord o odlar allt moejligt med stor framgaang.
fast det aer toppenblandning haer daer jag bor.

jag har erfarenhet av sand paa oe mellan finland o sverige och det var fin-fin toppkvalitetspotatis o fina moroetter!
potatisen var av saan kvaliteet saa den saldes till chipsfabriker.
man tog upp potatisen o gnuggade den och skolejde i vatten o behoevde inte skala!

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 24 jul-08 kl 11:25 »
Halaj!

Är det inte så att alla de där grönsakerna som kommer från Holland är odlade i sand eller Rockwool?
De ligger i en slags akvedukt där det sakta rinner en näringslösning.
Man vill inte odla i jord.
Det är i jorden alla växtsjukdomar och diverse skadeinsekter håller till.

......

//T

I princip alla konventionellt odlade växthusgrönsaker växer i ett substrat som förses med näringslösning, inte bara i Holland, samma sak här.

Jag åkter förbi en stor jordgubbsodling här utanför Kivik häromveckan, plantorna står i krukor med torv i bekväm arbetshöjd och droppbevattnas med näringslösning.

Ekologiska grönsaker måste växa i jord.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 24 jul-08 kl 11:35 »
Tomaterna i handelsträdgårdes växthus inte långt härifrån odlar i mineralull, och det går slangar med näring och vatten.

En del grönsaker odlas dock på friland i jord även i konventionell drift.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 24 jul-08 kl 12:06 »
Naturligtvis måste ni se stället om ni menar allvar med att odla där och bo där! Särskilt om ni tänker köpa stället förstås.

Det framgår inte om det är tallskog på själva tomten, eller om den redan har kultiverats och förbättrats. Jag förutsätter dock här att tomten i princip är en tallbacke.

Tallskog kan betyda mer än sandig jord. Det kan betyda torr jord eller allmänt mager jord och även ett klimatläge som inte är alltför gynnsamt för annan växtlighet. Tallarna utsöndrar även växthämmande ämnen (terpener och vad det är) i marken, och försurar marken. Detta kan man komma till rätta med, men det tar tid och grundförutsättningarna är kanske inte de bästa.

Man kan förstås köpa jord, men det medför även vissa risker att få in sjukdomar. Dessutom råder det inte bot på att allmänt torrt eller kallt läge, om det skulle vara ett sådant. Man byter knappast ut alven och man ändrar inte läget i landskapet.

Dessutom kanske tallar utanför tomten skuggar. Dem kan ni kanske inte få tillstånd att fälla. Också en sak att kolla upp. Bevattningsmöjligheter är en annan.

Om grundförutsättningarna skulle vara mer gynnsamma så bör ni nog ändå räkna med att bo där i minst 10 år om det ska vara värt att lägga ned arbete och investeringar på att göra om en tallbacke till en trädgårdstomt där man kan odla.

Slutligen en kommentar till förslaget att odla i en hink. Det ger inte mycket mat. Då får man ha många hinkar som ska vattnas och passas för jämnan.

Ganja_Souljah

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 jul-08 kl 13:28 »
Naturligtvis måste ni se stället om ni menar allvar med att odla där och bo där! Särskilt om ni tänker köpa stället förstås.

Det framgår inte om det är tallskog på själva tomten, eller om den redan har kultiverats och förbättrats. Jag förutsätter dock här att tomten i princip är en tallbacke.

Tallskog kan betyda mer än sandig jord. Det kan betyda torr jord eller allmänt mager jord och även ett klimatläge som inte är alltför gynnsamt för annan växtlighet. Tallarna utsöndrar även växthämmande ämnen (terpener och vad det är) i marken, och försurar marken. Detta kan man komma till rätta med, men det tar tid och grundförutsättningarna är kanske inte de bästa.

Man kan förstås köpa jord, men det medför även vissa risker att få in sjukdomar. Dessutom råder det inte bot på att allmänt torrt eller kallt läge, om det skulle vara ett sådant. Man byter knappast ut alven och man ändrar inte läget i landskapet.

Dessutom kanske tallar utanför tomten skuggar. Dem kan ni kanske inte få tillstånd att fälla. Också en sak att kolla upp. Bevattningsmöjligheter är en annan.

Om grundförutsättningarna skulle vara mer gynnsamma så bör ni nog ändå räkna med att bo där i minst 10 år om det ska vara värt att lägga ned arbete och investeringar på att göra om en tallbacke till en trädgårdstomt där man kan odla.

Slutligen en kommentar till förslaget att odla i en hink. Det ger inte mycket mat. Då får man ha många hinkar som ska vattnas och passas för jämnan.
Jo, det är ju klart att vi ska upp och kolla på stället innan vi bestämmer oss.

Det är inte skog på själva tomten, men runt halva tomten, tror jag..

Det låter som en hel massa arbete.. Finns det inget lättare sätt? Vi tänkte inte ha en jättestor odling. Bara så vi kan leva lite billigare och mer ekologiskt under några månader per år.
Jag tror inte att tallarna runt tomten kommer vara några problem. Jag tror dom står så att solen ligger på tomten morgon och eftermiddag.

Det där med hinken var inget jag hade tänkt genomföra, jag undrade bara vad som menades med att man kan odla potatis helt utan jord. Så därför frågade jag om det, i teorin, gick att odla i en hink med sand.

Tack för svaret!  Det gav mej en del att fundera över!

Ganja_Souljah

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 jul-08 kl 13:29 »
Och jord, förresten, är det så dyrt?
Vad kostar ett lastbilslass med harpad matjord?
En tusing?

Är det så billigt?

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 24 jul-08 kl 14:07 »
Halaj!

Jag vet inte faktiskt, men för några år sedan gav jag 1300 Kr för ett lastbilslass med stenkross.
Matjord borde väl vara billigare isf för den behöver man ju inte processa förutom harpningen.

Glöm inte bort att oavsett hur markens beskaffenhet är nu så måste du ändå bättra den med jämna mellanrum.
Du kan inte bara odla år ut och år in på samma plätt. Du utarmar ju jorden genom att ta näring ur den när du vittjar den på morötter mm.

Se om det inte finns en hästgård i närheten.
De får betala för att bli av med sin hästskit.
Det blir prima förbättring till jorden om den får ligga och brinna några år först.

//T

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 24 jul-08 kl 14:26 »
Jo, det är ju klart att vi ska upp och kolla på stället innan vi bestämmer oss.

Det är inte skog på själva tomten, men runt halva tomten, tror jag..

Det låter som en hel massa arbete.. Finns det inget lättare sätt? Vi tänkte inte ha en jättestor odling. Bara så vi kan leva lite billigare och mer ekologiskt under några månader per år.
Jag tror inte att tallarna runt tomten kommer vara några problem. Jag tror dom står så att solen ligger på tomten morgon och eftermiddag.

Det där med hinken var inget jag hade tänkt genomföra, jag undrade bara vad som menades med att man kan odla potatis helt utan jord. Så därför frågade jag om det, i teorin, gick att odla i en hink med sand.

Tack för svaret!  Det gav mej en del att fundera över!

Som du beskriver det nu så kan det gå. Hur bra det går beror på. Bevattningsmöjlighet behöver ni nog ha. Vill ni inte köpa jord så får ni förbättra befintlig jord, och det är möjligt att det är bäst. Den kan behöva kalk, men ta på lite försiktigt i början. Något hg/m2 sisådär. Gödsel och kompost är bra. Täckning med gräsklipp, halm, löv etc också. Dock inte tallbarr. Det är för näringsfattigt och terpentinrikt. Dock kan tallbarr komposteras med tillsats av jord, kalk och helst gödsel. Tar dock tid. Bark är bra, men kompostera först.

Om det inte växer tillräckligt med gräs på tomten för att kunna täcka med gräsklipp så kan ni odla lupiner. De är gröngödslingsväxter anpassade för sandjord. De vill troligen som alla baljväxter gärna ha lite kalk.

Ni kan göra så här. Bestäm hur stort land ni vill ha. Säg t ex 100 m2. Tag upp två land på 100 m2 vardera, som har skapligt med sol. Börja odla det ena landet. Förbättra det med kompost och/eller någorlunda brunnen gödsel.

Så lupiner i det andra landet. Ni kan kanske bara ta en lupinskörd per år. Kanske två. Osäker hur starkt de växer tillbaka. Men skörda större delen av lupinerna när de är gröna och kraftiga och täck odlingslandet med. Det blir iofs rätt grovt täckmaterial, men ska nog funka. Låt en del stå kvar och ge frö. Ta hand om fröet. Resten blir beroende av om lupinerna är ettåriga eller fleråriga. Fleråriga är kanske bäst. Men de kan bli ogräs också. Även andra gröngödslingsväxter kan tänkas, men lupiner är troligen bäst på sandjord.

Kolla med Olssons Frö om de har några särskilda gröngödslingslupiner. Annars finns det prydnadslupiner. Lupiner växer i många trädgårdar. De brukar ha blå-violetta blommor. Det kan gå att få ta frö av dem. De som växer i trädgårdar verkar vara fleråriga.

I alla fall är tanken att ni efter ett tag växlar land, så gröngödslingslandet blir odlingsland och tvärtom.

Atti

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 24 jul-08 kl 14:59 »
Hejsan. Jag hade tidigare min mark på den typ av jord du beskriver. Jag ficka alltid den bästa jätteskörden av mandelpotatis, morötter och olika löksorter. Men odling som kräver med jord fungerar utmärkt att "pallkrageodla". Men vad jag saknar mina underbara mandelpotatisskördar......

Dela detta:

* Inloggade just nu

99 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser