Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mitt gamla hönshus!!  (läst 1621 gånger)

prince

mitt gamla hönshus!!
« skrivet: 22 aug-08 kl 21:32 »
Har ett jättegammalt hönshus.. Ska göra ett till intill detta snart också!
Har Derco, supermysiga..  Är 19v förutom en dam som nu är ca 2.. Tuppen är 14v och vithättorna 10 v!!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: mitt gamla hönshus!!
« Svar #1 skrivet: 22 aug-08 kl 22:55 »
Vad fint de har det! Växer det ett träd inne i hönshuset? Eller är det grenar du tagit in? Det ser väldigt fint och fräscht ut!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

gelni56

« Svar #2 skrivet: 23 aug-08 kl 19:08 »
Har 7 höns. Undrar om det är för liten hönsgård som är ca 10 m2? Dom är frigående på tomten då vi är hemma men annars i hönsgård. På vintern vill dom inte ens gå ut! Hönshuset en gammal bod p ca 6 m2. min sambo o jag är oense - jag tycker dom ska ha större utrymme! vad sägs?

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #3 skrivet: 23 aug-08 kl 19:19 »
Citera
jag tycker dom ska ha större utrymme! vad sägs?
Större är inte fel, rastgårdar slits fort.
Två rastgårdar att växla mellan är ju bäst. (+ Frigående, naturligtvis.) 
« Senast ändrad: 24 aug-08 kl 10:49 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

prince

« Svar #4 skrivet: 24 aug-08 kl 00:42 »
Nej, det växer inte inne, men jag brukar alltid ha fräsch grenar till de även inne för att få så naturligt för dem som möjligt..
Mina har bara en liten rastgård på 6-7 kvm utanför, men har dörren öppen till rastgården så att de kan gå fritt i min fruktträdgård..  Så vill de bara komma ut och krafts lite så håler de sig där men de brukar alltid fara ut och vara helt fria hela dagarna och sen knatar de in framåt kvällningen..
Har en 25 tal fruktträd och en del gramar och björk så de är ganska skyddae mot rocfåglar även när de går fritt..
De trivs inte om de bara har sin rastgård.. Då står de där och stampar tills man öppnar!! Regn och rusk och snö, de vill ut och sprätta loss!! 
har en nagnhall på 150 kvm som hästarna går in i när de t bklåser etc.. Där knatar hönsen in om det regnar för mkt..  !!  De är så mysiga.. är köpta från hönseri som små..
Fick bara höra en massa negativt om dem inann jag skaffade dem, men de är världsbäst!! 

Musseron

« Svar #5 skrivet: 26 aug-08 kl 17:38 »
Det där ser ju verkligen alldeles förträffligt ut prince! Och en fruktträdgård att pysa runt i dessutom wow :o Vad är Derco för ena?
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

prince

« Svar #6 skrivet: 28 aug-08 kl 14:52 »
Derco är en värphybrid..  Lugna och nyfikna och följer en när man man är ute!  De värper STORA bruna ägg och är snälla höns! Köper dem från ett hönseri när de är små.. ca 10-12 veckor. Har aldrig haft några problem med dem på något sätt!!  De är ju inga rashöns men är jättetrevliga som sällskap och vill man ha ägg så är de kanon..  De lägger mer än 300 per år..  Och nej.. En del säger att de är slut när de är nåt år.. Det stämmer inte.. Mina gamla värpte länge!!  Köper man dock höns som varit "inne i systemet" så är det ju en annan sak!
Mina sprätter och krafsar och är helt underbara!!  Snälla vid varandra och lugna och trevliga och flaxar inte runt.. De har dålig flygförmåga och är en normalstor ras.. äggen väger mellan 60 och 80 gram. Iallfall mina!!
Hönsen trivs bra!!  De gillar att det finns blad etc ovanför deras matbar.. Då känner de sig extra trygga!!
Vill passa på och be om ursäkt för min hemska stavning i mitt inlägg!!  Hade bråttom tydligen när jag skrev!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

91 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser