Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stor extra nagel på tuppp  (läst 2859 gånger)

vanligajag

• Västergötland
stor extra nagel på tuppp
« skrivet: 04 aug-08 kl 10:04 »
Märker att min tupp har en "lång uppåtväxande extra någonting-klo" på sitt ena ben. Det är benvitt och slätt och flera, kanske fyra fem cm långt! Märker detta nu i samband med att han inte verkar ha så bra fothälsa. Han tappar sina fjädrar på bena och är blodig och sårig. Tänkte först på kalkben men vad tror ni???
Det ser jättekonstigt ut.
I övrigt mår han bra, jättefin i färgen på kam och hel o fin fjäderdräkt. Men som sagt denna klo och illa gångna fötter!

AnnikaE

• Södermanland
SV: stor extra nagel på tuppp
« Svar #1 skrivet: 04 aug-08 kl 10:39 »
Märker att min tupp har en "lång uppåtväxande extra någonting-klo" på sitt ena ben. Det är benvitt och slätt och flera, kanske fyra fem cm långt! Märker detta nu i samband med att han inte verkar ha så bra fothälsa. Han tappar sina fjädrar på bena och är blodig och sårig. Tänkte först på kalkben men vad tror ni???
Det ser jättekonstigt ut.
I övrigt mår han bra, jättefin i färgen på kam och hel o fin fjäderdräkt. Men som sagt denna klo och illa gångna fötter!
Är det inte sporren som du tänker på ./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 aug-08 kl 14:21 »
Det är alltid bra att lägga in foton, vi kan lättare hjälpa till att bedömma då! :) :-[
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 04 aug-08 kl 18:51 »
Här en bild på en tupp med bara en sporre.

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vanligajag

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 aug-08 kl 13:57 »
jo det är nog en jättelång sporre... vad dum jag känner mig.
Men som sagt väldigt lång! den blottas i o m att han tappat sina benfjädrar..
tack för en bra bild!

vanligajag

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 aug-08 kl 22:07 »
Fast fallet är ju inte helt löst än.. han har ju fortrarande problem med sina såriga fötter. Vad brukar vara anledning till att han alt något annat tar väck fjädrar på fötter?
Och jag vet att en bild voro på sin plats här, men jag hinner inte med mig... Tyvärr.. Tips iallafall? snälla?

vanligajag

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 aug-08 kl 14:16 »
konstaterar nu att det är kalkben som han har.
Jag trodde att han skule se ut så men nu förstår jag bättre. Hur kan det ha drabbat mina sex andra? De har bott ihop i ca en månad... Är det kört? Bör alla behandlas eller räcker det om man tar lilletupp åt sidan?

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 06 aug-08 kl 22:03 »
Behandla akut med lilleman, håll koll på resten. Du kan ju behandla alla när du ändå klabbar med det! Dock behöver inte de andra vara smittade. Jag köpte, i min ovisshet, djur med kvalster på, behandlade 2 under lång tid, de ville inte riktigt bli av med det. Inga andra djur fick det! Så var det för mig. :P Behandlade dock  ALLA djur med Tenutex en gång!
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser