Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig sen när?  (läst 1104 gånger)

Solstrålen

• Gäst
Dräktig sen när?
« skrivet: 31 jul-08 kl 19:10 »
Hej

Jag har en liten undran....våran ena get fick den 17/2 en döfödd killing.
Den 21/2 kastrerade vi bocken Hjalmar.
Efter några månader började Maja visa tecken på dräktighet. Jag tänkte då att Hjalmar hunnit roa sig innan han blev kastrerad.
Men då skulle väl nästan killingen varit född nu eller? (162 dagar idag.)
Hon är väldigt dräktig och juvert är stort. Och magen rör sig på alla håll och kanter.
Kan det stå kvar spermier efter kastreringen  och isåfall hur länge?
Tacksam för svar

kaninkattohöns

• Gäst
SV: Dräktig sen när?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-08 kl 19:53 »
av vilken ras är Maja ?
hur gammal är hon ?
hade hon killing innan ?

var hon med bocken innan han kastrerades ?

getterna kan gå lite över tiden vid första killningen, om jag minns rätt. men det skulle nog komma snart då iaf...

Solstrålen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 aug-08 kl 07:50 »
Maja är lantras. 2 år och fick sin första killing den 17/2 och tyvärr var den död vid födseln.
Maja gick med bocken Hjalmar innan han blev kastrerad.
Det är väl bara att fortsätta vänta den kommer väl snart skulle jag tro. Hon ligger mest nu och rör sig inte så smidigt
om man säger så. Stackaren i denna värme, fast de verkar inte lida så. Hon kan ligga och sova mitt i solen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 01 aug-08 kl 13:32 »
Min lilla svarta ligger och solar sig  8)

Jag har hört om kastrerade bockar som klarat biffen förr. Kanske är det så att det kan lagras befintliga spermier några dagar i kroppen efter kastreringen.

Goatgirl 1

• -
« Svar #4 skrivet: 01 aug-08 kl 17:04 »
Jag tror som du Gruff att dom kastrerade säkert kan få ungar ett tag efter. Det är ju så med hästar också. Därför när vår bock blev kastrerad fick han inte gå ensam med min gethona. Jag ville ju inte riskera att vi skulle få en killing till ;)

dvärggeten

« Svar #5 skrivet: 01 aug-08 kl 23:04 »
Alldeles korrekt,det finns oftast kvar spermier i sädesledarna några veckor efter kastration så var försiktiga med att ha getter och bockar ihop under ca. 1 månad!
Ha det gött vänner

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 15 aug-08 kl 14:14 »
Blev det nån killing, solstrålen??
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Solstrålen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 aug-08 kl 13:17 »
Våran Maja går fortfarande omkring med sin tjocka mage. Hon ser liksom ut som en trekant......
Det rör ju sig mycket i magen det ser man .....men det borde ju va tid snart. Han har väl sparat på krutet bocken Hjalmar.
Inget är som väntans tider....!
Hon undrar varför jag kollar hela tiden och tycker säkert att jag e jobbig.
Men nu har vi väntat länge..... 

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser