Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knölar under käken  (läst 1551 gånger)

LillaLamm

• Innehavare av en skock värmlandsfår
Knölar under käken
« skrivet: 28 jul-08 kl 22:23 »
Hej!

Vi har en ung tacka (värmlandsfår, född i december) som har fått hårda knölar under käkbenet långt bak, ner mot halsen. Det känns som om de är ett par cm i diameter. Vi ska kontakta veterinär imorgon, men jag undrar om det är någon annan fårägare som haft något liknande på sina djur?
Tackan är i övrigt frisk och pigg och äter, som det verkar utan problem. Har inte kollat tempen än.
Är det någon som känner igen symptomen?

Lill

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Knölar under käken
« Svar #1 skrivet: 29 jul-08 kl 00:24 »
Vi har haft en böld på en shropshirekorsningstacka på det stället.. gick tillbaka efter en vecka ungefär..
Avvakta och se.. eftersom hon äter/betar som vanligt..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Alore

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 jul-08 kl 09:14 »
Det kan inte vara svullna lymfköärtlar? Om får har såna...  ???

LillaLamm

« Svar #3 skrivet: 29 jul-08 kl 09:48 »
Jo, jag antar att det kan vara lymfkörtlarna. Frågan är varför? Och om man ska göra något åt det?

Henning

« Svar #4 skrivet: 30 jul-08 kl 13:29 »
Om tackan inte har temphöjning kan du lugnt avvakta. Om det är förstorade lyfmnknutor beror det oftast på lokala infektioner eller tumörbildning. Det första brukar lösa sig själv och det senare är inget man kan påverka.

LillaLamm

« Svar #5 skrivet: 30 jul-08 kl 18:00 »
Jepp, tackan fortfarande pigg och kry, så vi avvaktar! Tyckte nog att knölarna blivit något mindre, men svårt att säga bestämt.
Tack ni som svarar/svarat!

Lill

Dela detta:

* Inloggade just nu

25 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser