Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben inkubationstid ?  (läst 1492 gånger)

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
Kalkben inkubationstid ?
« skrivet: 06 aug-08 kl 22:55 »
Jag köpte nya höns i måndags. Idag upptäckte jag att de har kalkben. När jag påtalar det för säljaren, skriker hon åt mig att de hade de minsann inte när de bodde hos henne, utan det har vi smittat dem med. Till saken hör att mina egna höns har inte kalkben. Hur lång tid tar det innan det syns. Enligt Carmen här på forumet, så var det inte så kraftigt angrepp på de nya hönsen, men har nog funnits där ett tag...
Vad har ni för erfarenhet?
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Kalkben inkubationstid ?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-08 kl 08:39 »
Syns det har det varit där ett tag.

Men är naturligtvis lättare att få bort ju tidigare det tas, så ut och behandla. Att skicka tillbaka dem är in så mycket lönt eftersom de troligen redan smittat ner dina (om du hade höns innan) så de behöver behandlas de med.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 07 aug-08 kl 09:06 »
Du har otur, viken dålig hönsförsäljare.
Där ska ingen handla om man blir bemött på detta sätt :(
Hedemorahöns

Gert

• Småland
« Svar #3 skrivet: 07 aug-08 kl 09:46 »
När jag var liten så hade vi en granne som hade höns. När dom fick kalkben så smorde han först in benen i bensin och sen med vaselin. Det tog visserligen kål på kvalsterna men jag rekommenderar inte att andvända bensin.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 aug-08 kl 10:51 »
Smörja du med tenutex så dör de nog. Smörja sedan med vaselin en gång i veckan tills allt trillat av.

LaPi

• Halland
    • Digeshults Farm
« Svar #5 skrivet: 07 aug-08 kl 13:16 »
Så tråkigt när sånt händer! Man blir leesen när man råkar på oseriösa säljare  :'(

Prova med Försvarets vapenfett, det är super bra och parasiterna dör. Det försvinner på några dagar.
Har själv använt det och blev imponerad över resultatet!!

Lycka till!
Besök hemsidan för info och fina bilder.
http://farmen.digeshult.se

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #6 skrivet: 07 aug-08 kl 13:53 »
Tack för all hjälp. Jag ville mest ha bekräftat att kalkben är en långsam sjukdom och det har jag ju fått svaret på! Återigen Tack.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser