Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönan får inga fjädrar!  (läst 922 gånger)

jasmine83

• Uppland
Hönan får inga fjädrar!
« skrivet: 14 aug-08 kl 12:31 »
Har en höna(Agda) som under lång tid inte haft nägra fjädrar på vingarna. Det började med att hon vart väldigt utsatt av vår gamla tupp. Fjädrarna lossnade när han skulle "betäcka" henne. Nu syns bara pennorna och det verkar inte vilja växa ut några nya. Den tuppen vi har nu är inte alls lika påstridig på henne så jag tycker ju att det borde växa ut. Hon har heller inga "dun" kvar på huvudet där tuppen håller sig fast.  Jag har tittat och det verkar inte vara ohyra. Vad ska jag göra?  / jasmine
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Torry

SV: Hönan får inga fjädrar!
« Svar #1 skrivet: 14 aug-08 kl 12:49 »
Det är bara att vänta, fjädrarna kommer säkert,hade en höna som såg för j***g ut i säkert minst ett halvår nästan alla fjädrar var nerslitna och hon hade inte en enda stjärtfjäder, trodde också att det var nåt allvarligt fel men till slut växte fjädrarna ut igen och nu är hon jättefin.
//Torry

jasmine83

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 aug-08 kl 12:59 »
Tack för ett snabbt svar. Då e det bara vänta och se. fryser hon i vinter får jag väl ta och tejpa på henne lite fjädrar.....  :D
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 14 aug-08 kl 19:27 »
Eller sticka en liten tröja...

Jag har också en Agda med samma problem. Hon ser ut som sju svåra år och jag trodde länge att hon var sjuk på något sätt. Det var nästan att vi tänkte nacka henne. Men nu har det börjat växa fjädrar på henne lite överallt, hon ser nästan ut som en igelkott...

(det kan ha med namnet att göra det där att tuppen gillar henne för mycket, samma med min Agda, ska aldrig mer kalla en höna Agda, tuppar lyssnar tydligen för mycket på Cornelis Vreesjvik...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 14 aug-08 kl 20:27 »
Så länge skaften är kvar växer det inte ut nya fjädrar. Men hon lär rugga i höst och då kommer det nya överallt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

129 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser