Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv  (läst 2137 gånger)

40+

• Våran "lilla" Ida
Golv
« skrivet: 04 aug-08 kl 20:30 »
Undrar vad som är bästa golv att lägga i höns huset . Ska lägga mark iso först men sedan , vilket matrial då jag vill att det ska vara så lättskött som möjligt.  ;)
Nybliven gårdsägare

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Golv
« Svar #1 skrivet: 04 aug-08 kl 21:42 »
Betonggolv med golvbrunn tycker jag vore det mest lättskötta för att man kan spola av det med högtryckstvätten.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 aug-08 kl 21:51 »
Jag har hård plyfa, men så är hönshusen på stolpar en dryg meter upp, och en lång trappa ner till deras gård. Hönsen har tak över huvudet även utomhus(under huset), de får sin mat där.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #3 skrivet: 05 aug-08 kl 21:53 »
Det är en föredetta lekstuga så betong golv är tyvärr inte aktuellt
Nybliven gårdsägare

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 06 aug-08 kl 01:15 »
Vattenfast plyfa.. den kostar ju lite men är det bara en lekstuga går det ju inte åt mer än ett par kvm.. :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 aug-08 kl 15:44 »
Jag har linoljad massonit, kanon för mig och mina hönor! :D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 06 aug-08 kl 15:56 »
Är det vanlig masonite du själv har gett linolie eller oliebehandlad masonite. Jag går själv o funderar vad jag kan lägga i hönsvagnen. Jag har underlagstak av masonite och det skulle möjligen kunna användas. Inget dumt tips Åsbokadorra
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 08 aug-08 kl 15:47 »
I mitt gamla hönshus på hjul hade jag målad masonit, det funkade bra även om masoniten är fuktkänslig, eftersom hönsskit är såpass torrt.
Nu i lagården är det betonggolv, dock utan golvbrunn, men det var troligen inte så vanligt att hönsakräken hade såna moderniteter för 80 år sen....
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 aug-08 kl 14:56 »
Är det vanlig masonite du själv har gett linolie eller oliebehandlad masonite. Jag går själv o funderar vad jag kan lägga i hönsvagnen. Jag har underlagstak av masonite och det skulle möjligen kunna användas. Inget dumt tips Åsbokadorra

Jag har själv linoljat golvet! Oljade 2 ggr och det gjorde jag för 3 år sedan och det är lika fint fortfarande! ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 12 aug-08 kl 21:13 »
Maken gjöt hönshusets betonggolv själv och det gör han aldrig om enligt egen utsaga.  ;D I alla fall inte helt själv. Det blev i alla fall bra. Vi fick till en enkel golvbrunn också = rör ut utanför ladan. Tänkte det kunde vara bra när det är dags för storstädning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lena A

« Svar #10 skrivet: 13 aug-08 kl 21:09 »
Jag har trägolv och har lagt en plastmatta ovanpå som jag lätt kan torka av och tvätta vid behov. Luftcirkulationen är ok, så det är inga problem med fukt.

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #11 skrivet: 14 aug-08 kl 18:48 »
Tack för alla tips. Det blev mark iso + armeringsmatta imorgon gjuts golvet sen ska jag sätta igång o isolera tak och sist väggarna och då kommer det säkert flera frågor från mig.  ;)
Nybliven gårdsägare

Dela detta:

* Inloggade just nu

104 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser