Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knölar?  (läst 1896 gånger)

Happier35f

• Meadow Wings
Knölar?
« skrivet: 21 aug-08 kl 11:44 »
Jag har en tacka som har fått flera stora knölar med åren (hon är född 1999). De verkar inte besvära henne och ser inte sjuka ut, de är alltså inte röda, varma, inflammerade eller såriga, men de har blivit så stora så det ser hemskt ut! Nu är de i storlek mellan en golfboll och en tennisboll och sitter på ryggen. Jag klipper mina får två gånger om året och huden runt omkring är inte smutsig eller sjuk.

Jag hörde för några år sedan av andra fårägare att det kan vara fettknölar och att det inte är farligt, men borde man på något sätt tömma dem? Någon som har erfarenhet av detta?

Ulrika
Racing Homing Pigeons, Bouvier des Flandres, Pembroke Welsh Corgi, Ålandsfår, Hedemora, Dvärgvädur, Hermeliner

agge

SV: Knölar?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-08 kl 12:55 »
Har också såna knölar på en del får. De flesta händer det inget med, jag brukar vara försiktig när jag klipper dem.
Ibland kan någon knöl spricka och bli varig då tvättar jag oftast med mild tvållösning el jodopax.
Har hitills inte haft något får som blivit dålig pga dessa knölar.

Happier35f

• Meadow Wings
« Svar #2 skrivet: 21 aug-08 kl 15:57 »
Det var ju goda nyheter! Nu får man bara hoppas att ingen som går förbi hagen ser dem och säger nåt... Det finns en knöl på vardera skulderbladet så när ullen växer ut får hon "vingar"  ;D
Racing Homing Pigeons, Bouvier des Flandres, Pembroke Welsh Corgi, Ålandsfår, Hedemora, Dvärgvädur, Hermeliner

Ulla Krull

« Svar #3 skrivet: 23 aug-08 kl 15:31 »
Om de verkar besvära djuren eller riskerar att skadas t ex vid klippning eller vid foderbordet så kan det vara bättre att ta en mycket vass kniv och skära ett snitt uppe på och tömma ut talgen och sedan hoppas på att de inte fylls igen.

Happier35f

• Meadow Wings
« Svar #4 skrivet: 23 aug-08 kl 16:58 »
Ja, jag har funderat på om jag skulle våga göra det. Har du prövat? Jag vill ju inte förorsaka henne mer lidande än nödvändigt.

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 23 aug-08 kl 17:10 »
Nej, jag har inte prövat själv men diskuterade saken med mina fårklippare som visste att det kunde fungera. Jag hade tänkt att göra det på en tacka efter klippningen för det var en riktigt stor knöl men dagen efter hade hon lyckats ha sönder den själv... Det läkte och jag har inte sett om den har fyllts på igen för nu har ullen växt över. Men det kan ju kanske vara bättre att lägga ett fint snitt som man kan ha koll på än att de fastnar och river sönder sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

95 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser