Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har byggt en chicken tractor!  (läst 3752 gånger)

Strajder

• Aspegården
Jag har byggt en chicken tractor!
« skrivet: 18 jul-08 kl 17:33 »
Jag har byggt en "chicken tractor", alltså en mobil utegångsbur för kycklingar efter engelsk/amerikansk modell. Skyddat boutrymme i den övre delen med en uppfällbar ramp. I den övre delen finns en längslöpande sittpinne. Övervåningen gör att betesdelen har både sol och skugga och även regnskydd. Nätbotten och nät i sidorna så att inte rovdjuren hittar in. Jag valde att ha öppningar i gavlarna för att det skulle bli så stabilt och lätt som möjligt. Eventuellt kommer jag att komplettera med öppning i taket på ena sidan så att man lättare når alla delar av överdelen.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Jag har byggt en chicken tractor!
« Svar #1 skrivet: 18 jul-08 kl 17:40 »
Smart. :)
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 jul-08 kl 17:59 »
kanonfin!!!!!!!! Fin idé!
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 19 jul-08 kl 09:06 »
Det finns modeller beskrivna på nätet för höns. Då är det större övervåning (alltså att den utgör en större del av "triangeln") som har utrymme för värpreden. Se exempel här:
http://redhead83402.blogspot.com/search/label/Chicken%20Adventures
och här:
http://www.forshamcottagearks.com/poultry-housing/cat-prod-boughton-chicken-housing.htm

Bra alternativ om man vill låta hönsen/kycklingarna vara ute på bete så att hönshuset kan rengöras under sommaren. Flyttar man den över gräsmattan blir den både klippt och gödslad!

Skågedalen

• -
« Svar #4 skrivet: 19 jul-08 kl 10:45 »
hmm alltså.. är lite inne på att bygga nått liknande för att få hönsen att ränsa lite ogräs och förbereda grönsaksland etc...
men är det ett måste att ha nät i botten? eller kan man skippa det och hoppas på det bästa, att hönsen inte går ut och att räven inte kommer in?
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 jul-08 kl 12:11 »
Detta är ju super! Finns det något som hindrar inkvartering av kaniner på samma sätt?  :D

Funderar.. om man skulle ha gunnebo nät istället för hönshänt så blir det ju rävsäkert också! Vilken genialisk lösning!!

Tack, tack tack för denna bild! Nu får gubben än mer att bygga  :-[
« Senast ändrad: 19 jul-08 kl 12:18 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Strajder

• Aspegården
« Svar #6 skrivet: 19 jul-08 kl 14:34 »
men är det ett måste att ha nät i botten? eller kan man skippa det och hoppas på det bästa, att hönsen inte går ut och att räven inte kommer in?
Man kan låta bli nät i botten men min erfarenhet är att sprciellt höns kan gräva myyycket djupt på bara några timmar.

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 19 jul-08 kl 14:36 »
Detta är ju super! Finns det något som hindrar inkvartering av kaniner på samma sätt?  :D

Funderar.. om man skulle ha gunnebo nät istället för hönshänt så blir det ju rävsäkert också! Vilken genialisk lösning!!

Tack, tack tack för denna bild! Nu får gubben än mer att bygga  :-[
Borde fungera för kaniner också men då ska man nog välja den större varianten av överbyggnad för att inte rampen ska bli för brant. Tänk bara på att flytta buren försiktigt och bara när djuren är i övervåningen så att de inte skadar tassar/klor

orloff

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 jul-08 kl 15:26 »
Jättefin bur.    :)Jag har flera olika sorters "småhyddor" med utegårdar och har satt gunnebostaket i botten på alla. Då kan man ha både höns och kaniner i dem och ingen kommer varken in eller ut.  Har man för smått nät fastnar skiten i botten.  :D

Prosit

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 09 aug-08 kl 12:36 »
Men om hönsen går och sprätter på nätet i botten. Gör de inte illa fötterna då?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Strajder

• Aspegården
« Svar #10 skrivet: 09 aug-08 kl 12:55 »
Nej, det är inget problem. De krafsar visserligen men verkar inte ha något problem med att det är nät. Vi flyttar ju buren varje dag till nytt bete så det finns alltid nytt att äta och krafsa i.

Däremot ska man inte flytta buren då djuren är i nederdelen. Jag flyttar buren sent på kvällen och kycklingarna vaknar inte ens. För det mesta flyttar man ju bara en "burlängd" till nytt bete. När vi hade stormen för någon vecka sedan så flyttade jag in hela buren i maskinhallen eftersom det skulle bli både kraftigt regn och blåst. Landgången är uppfällbar och gör att djuren blir instängda i överdelen. Praktiskt då man vill flytta buren längre sträckor.

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 aug-08 kl 12:59 »
Jättefin bur! Och smart.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #12 skrivet: 21 aug-08 kl 12:28 »
Jag har planer på att bygga något liknande till min lilla hönsflock i sommar.. fast en fyrkantig variant utan sittpinnar, bara för bruk dagtid. Praktiskt sätt att låta hönsen beta gräs och se lite annat :)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 21 aug-08 kl 17:17 »
Har du tagit patent på den, undrar jag som är lika imponerad som övriga och ser en möjlighet för framtida bruk. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Strajder

• Aspegården
« Svar #14 skrivet: 24 aug-08 kl 20:48 »
Jag har planer på att bygga något liknande till min lilla hönsflock i sommar.. fast en fyrkantig variant utan sittpinnar, bara för bruk dagtid. Praktiskt sätt att låta hönsen beta gräs och se lite annat :)
En trekantig bur blir faktiskt både lättare och stadigare än en fyrkantig och kan därför göras större. Om du bara ska ha den dagtid så kan du skjuta fast en lättviktspresenning över en ände så att de får sol-/regnskydd.

Strajder

• Aspegården
« Svar #15 skrivet: 24 aug-08 kl 20:54 »
Har du tagit patent på den, undrar jag som är lika imponerad som övriga och ser en möjlighet för framtida bruk. // I-K
Är nog inte möjligt att söka patent på en modell som är mycket vanlig i England/USA. Den snyggaste jag sett (mycket snyggare än min!) är den som finns att köpa på postorder i Storbritannien:

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser