Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bajsiga i baken...  (läst 1255 gånger)

Gräbban

• -
bajsiga i baken...
« skrivet: 12 aug-08 kl 19:43 »
Snygg överskrift.... Men många av mina hönor är inte rena i baken, och väldigt många är alltid lösa i magen. De värper som de ska, får ALLT dom ska ha att äta, rent vatten dagligen, samt att de går ute lösa hela dagarna och äter vad de hittar. Vad beror detta på?  ???
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: bajsiga i baken...
« Svar #1 skrivet: 12 aug-08 kl 20:56 »
Kan vara coccidos.. vuxna höns kan bära på det men klara sig.. kycklingar  kan dö av det..

Prova med att ge fil till dom och citron i dricksvattnet.. det kan hjälpa om det inte är så allvarligt.. blir de dåliga måste du ge medicin.. tror det är esbetree du ger mot coccidos..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Gräbban

• -
« Svar #2 skrivet: 13 aug-08 kl 17:21 »
Men jag har massor av kycklingar, och haft det hela tiden detta har varit?? I olika åldrar... Borde inte någon av dessa kolat då? ???
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 13 aug-08 kl 17:29 »
Inte säkert att de dör.. det är de svagaste som dör av det..
Skrev att de kan dö av det.. är det grönaktigt bajs?

Men prova med huskuren iaf.. de bara älskar fil o vatten med citron i är inga problem..
Jag ger dem fil, youghurt eller keso flera ggr i veckan sen jag hade en höna som dog tidigt i våras som satt o såg lite ruggig ut och hade grönaktigt lösbajs.. (får mejerier från butiker till grisarna)

Har inte haft nån mer med lösbajs sen jag började med det..

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 13 aug-08 kl 23:48 »
Men många av mina hönor är inte rena i baken, och väldigt många är alltid lösa i magen.
Vad beror detta på?  ???

Spolmask... tror jag, har du avmaskat hönsen ?

:)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

jasmine83

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 14 aug-08 kl 12:22 »
Nu hoppar jag in med en liten följd fråga. Vad använder man för avmasknings medel på höns. Har några som är dåliga i magen och dom får fil en gång i veckan men det hjälper inte. Har frågat runt lite hemma men ingen verkar veta vilken sorts avmasknings medel det ska vara.  / Jasmine
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 15 aug-08 kl 09:32 »
Jasmine: Sök på avmaskning så får du många träffar om vad du kan använda.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser