Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på mina myskankor?  (läst 3153 gånger)

Trollungen 78

• Värmland
Vad är det för fel på mina myskankor?
« skrivet: 23 jan-06 kl 11:49 »
Hej.
Hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig, mina ankor börjar bli svarta på fötterna precis som om fötterna dör på dom.
Har dom förfrysit eller vad är detta hade samma problem förra vintern med några andra myskankor fick tyvärr ta bort dom
Jag har aldrig hört att det är någon annan som har råkat ut för detta.
Har Knölgäss, Dogo Argentino, Elenorakakadua.Tinker hingst,criollo,varmblod,shire, tinker/varmblod

Skytten

• Skåne
Re:Vad är det för fel på mina myskankor?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-06 kl 12:00 »
Hur kallt har det varit?
Har aldrig varit med om att en anka förfrysit fötterna.

Myskankor är förståss ursprungligen från ett varmare klimat,
och har kanske inte samma härdighet som "vanliga" ankor så kanske dessa ankor inte tål extrem kyla. Frostskador blir vanligen svarta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Susanne

« Svar #2 skrivet: 23 jan-06 kl 12:05 »
Ja, det låter som frysskador.
Mina ankor har alltid halm att ligga på när de är ute under vintern.

Trollungen 78

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 23 jan-06 kl 12:06 »
Nu dom senaste dagarna så har vi haft mellan 14 - 20 minus men dom har ett isolerat hus med värmelampa vet inte riktigt hur varmt det är i huset men det är plusgrader. Ankorna kan välja om dom vill vara inne eller ute på dagen men dom vill gärna vara ute.vad skall jag göra det är väll bäst om  jag låter dom somna in kanske.
Har Knölgäss, Dogo Argentino, Elenorakakadua.Tinker hingst,criollo,varmblod,shire, tinker/varmblod

Trollungen 78

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 23 jan-06 kl 12:09 »
Har provat med halm på backen men dom vill inte ligga på det utan går i väg och lägger sig på snön

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 jan-06 kl 12:47 »
Hur varmt är det inne?

Det behöver inte vara mycket varmt i huset, det är viktigare att det är torrt, och att isolering i golvet är bra.

20 grader är ganska kallt, det har vi sällan, men när det har varit det har inga frostskador uppstått.

De kan knappast ha förfryset fötterna inne(?), går de inte in på natten då det är kallast?

Du kanske får stänga dom inne nattetid när det är kallt.

Hoppas du fixar det, för din nattsömns  skull och ankornas fötter.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Trollungen 78

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 23 jan-06 kl 13:56 »
Jag stänger in ankorna varje natt så dom är aldrig ute på natten
Har även gäss men dom har inte fått något, dom kanske är tåligare än ankorna?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 23 jan-06 kl 13:59 »
Finns förstås skillnader på individer. Men myskankor tål inte så stark kyla. Håll dom inne när det är så kallt.

Anna

• -
« Svar #8 skrivet: 23 jan-06 kl 19:58 »
Jag är uppvuxen i Ångermanland. När min pappa hade ankor så minns jag att myskankorna inte klarade vintrarna ute. De fick bo inne istället över vintern. De enda ankorna jag minns att vi hade ute var stora ankor som Rouen och Cayuga. Jag tror också att jag läst att myskankor är känsliga för kyla och inte klarar våra kalla vintrar utomhus som andra ankor kan.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 24 jan-06 kl 03:34 »
Ankor kan förfrysa fötterna, speciellt känslig är den tunna simhuden. Jag tror inte myskankor är känsligare än vanliga ankor beträffande detta. Däremot är de i andra fall lite mer köldkänsliga. Går de för länge i snö kan simhuden förfrysa även om det inte är så väldigt många minusgrader. När de lägger sig i snön drar de upp benen just av denna anledning. Vanligen går de in själva och lägger sig i halmen (måste finnas inne och gärna i en hög ute) så de kan gå dit! Har de inte vett till det får man väl hålla dem innestängda, men de brukar fatta detta själva, bara de har valmöjligheten.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Trollungen 78

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 24 jan-06 kl 12:48 »
Ok tack för alla svar som jag har fått.

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser