Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk bagge  (läst 2411 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Sjuk bagge
« skrivet: 30 jul-08 kl 21:20 »
Min fina avelsbagge är sjuk  :'(. Skrev i tidigare tråd idag, då jag tyckte han var hängig och mager. Nu kan jag konstatera att han har värsta diarren.....han går och står, men ligger gärna. Han ser blek ut på slemhinnorna, och lite salivering förekommer. 40,6 i temp. Han dricker och kissar som han ska, men har ingen matlust alls.

Han är två år, och för mig värdefull. Jag har fått hjälp att välja ut honom i en bra avelsbesättning, och hans första lamm blev superfina. Hade tänkt använda honom ett år till.

Besättningen jag köpte ifrån hade haft stora magmasken fick jag reda på efteråt, men behandlats för det.

Jag ringde vet., och fick rådet att avmaska m Ivomec och ge energibalans, ställa honom inne med friskt vatten och halm/hö. Det har jag gjort nu ikväll, och dessutom vätskat upp honom lite extra med ingivaren.

Om han såg lika risig ut imorgon bitti så skulle vet. skriva ut tabletter.

Han ser verkligen hängig ut.....andas lite stötigt och drar upp buken emellanåt. Diarren är inte vatten, mer som redd soppa med små kulor i.........

Någon som kan ha en känsla för prognos? Kan det verkligen vara magmask, det brukar väl inte ge diarre? Eller har parasiter gjort honom nedsatt så att han åkt på bakterieinfektion?

Vad kan det vara i vet.´s tabletter? Sulfa? Antibiotika? Borde man inte spruta istället?

Suck.......och jag som skulle åka iväg på vallhundstävlingar fre-sön, min enda semester!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sjuk bagge
« Svar #1 skrivet: 31 jul-08 kl 00:20 »
Fasiken vad trist det är när de blir sjuka. Det kan ju vara mask som har gjort honom nedsatt så det är ju bra att du avmaskar. Jag hade flera sjuka småbaggar i höstas pga parasiter. En var riktigt dålig och blev inte bra förrän han fick penicillin (sprutor).

Edit; alla avmaskades också förstås.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 03 aug-08 kl 13:58 »
Hur gick det med baggen ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 03 aug-08 kl 20:51 »
Jo, han dog bara några timmar efter mitt inlägg. Han knallade ju så snällt med in i ladugården, och kämpade friskt emot när jag medicinerade, men så hittade jag honom död lite senare. Det trodde jag verkligen inte, suck.

Jag fick remiss och kunde köra honom till AnalyCen, och snart kom svaret - blockad av urinrör med flera stenar längre upp och grus samt blodblandad urin!!!!

Jag blev helt ställd, jag såg ju honom kissa med normal stråle och utan synbar smärta! Veterinären tyckte också att det var konstigt, och urinblåsan var inte särskilt stor. Men stopp var det. Något annat direkt hittade hon inte.

Han har ju inte fått kraftfoder. Jo, lite, precis i början i höstas då jag började ge tackorna. Men inte sedan.

Har man nytta av analys av stenarna då?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

klorofyll

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 aug-08 kl 21:28 »
Va tråkigt! Du gjorde allt du kunde...   :'(

Fåraherden

• -
« Svar #5 skrivet: 04 aug-08 kl 10:24 »
Trist. Erfarenheten säger väl att när ett får väl visar att det är sjukt så mår det riktigt taskigt, nära döden. Det gäller de flesta djur. Instinkten säger att de ska hålla masken och se friska ut så länge det går.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Ettena

« Svar #6 skrivet: 06 sep-08 kl 12:50 »
Beklagar baggens död, vad tråkigt det är att mista dom  :(
För några år sedan blev min gutebagge sjuk, han var hängig och ville inte äta. Han följde sina tackor i hagen men han låg rätt mycket. Jag tog ut veterinären som inte kunde hitta nåt fel alls utan det var "bara" att avvakta. Försökte få ut veterinären ett par dagar senare men dom var inte intresserade av att komma tillbaka :o. Det slutade med att baggen gick in i uthuset och dog där. Det var så hemskt sorgligt :'(. Jag skickade honom till obduktion där det visade sig att han hade en kraftig, utbredd, akut lunginflammation som i tidigt stadium borde kunnat behandlats.....
Några månader senare föddes en skara underbara lamm efter honom  :).

Fåraherden

• -
« Svar #7 skrivet: 10 sep-08 kl 22:43 »
Inget vidare när djur dör. Har haft problem med diareer på ungbaggar nu i sommar. Avmaskning verkar inte riktigt funka.

Har haft ett par avelsbaggar som dött, också av urinsten. Veterinären sa att det var vanligt. Speciellt om baggen, efter betäckningsperioden får gott om spannmål. Han har jobbat och blir lite loj och ids då inte gå att dricka så mycket han borde för att tillfredställande kissa ut kroppens gifter. Då kolkar rören igen sig.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

77 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser