Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvalsterfälla  (läst 3592 gånger)

Strajder

• Aspegården
Kvalsterfälla
« skrivet: 12 aug-08 kl 12:45 »
Mitt svar i en tidigare tråd om kvalster:

En wellpappfälla består av 3 mm tjock vanlig wellpapp. Finns faktiskt en vetenskaplig artikel med svenska författare (http://www.nhm.ac.uk/hosted_sites/acarology/saas/e-library/pdf000200/a000154.pdf). I artikeln räknar man bland annat på den "bästa" storleken på wellpappbit. Intressant att notera är att man anser att det kan vara en bra metod i hobbyflockar men att det är för arbetskrävande för professionella uppfödare ("In small hobby flocks it may be worthwhile to mount large numbers of traps of this type and remove them every second day.").

Wellpappbitar som är 3mm tjocka och cirka 14cm långa och 10 cm breda fångade bäst. De fångar inte fler kvalster efter andra dagen och får de sitta för länge så kan de bli "boplats" och ge upphov till fler kvalster. Man kan stoppa wellpappbitarna i en plastpåse och sedan frysa ihjäl dem. Fördelen jämfört med att bränna wellpappen är att man kan sprätta upp wellpappen och se hur mycket kvalster man fångat!

SJV har ett bra enkelt informationsblad om kvalster: http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff47544/Radg_varphons1.pdf

Sally

SV: Kvalsterfälla
« Svar #1 skrivet: 12 aug-08 kl 23:03 »
Har inte haft kvalster...tror jag  :-[! Men de där kvalsterfällorna låter bra- var skaffar man sådana?

sally
Går det...så går det!

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 13 aug-08 kl 08:45 »
Har inte haft kvalster...tror jag  :-[! Men de där kvalsterfällorna låter bra- var skaffar man sådana?

sally

"Akaricider" är ett finare namn för kvalstergift, alltså inget speciellt ämne eller fabrikat. Det är inte nödvändigt med gift i kvalsterfällor för hobbyhönshus.

Kvalsterfällor gär man lätt själv av vanlig wellpapp:
Man kapar bitar som man sätter fast runt hönsens sittpinnar med en ståltråd eller snöre. Kvalstren sitter bara på hönsen för att suga blod, i övrigt så gömmer de sig i sprickor och vrår där de förökar sig. Wellpappens vågor är perfekta som gömställe för kvalstren så de söker sig dit. Byter man wellpappbitar varannan dag och bränner/fryser de wellpappbitar man tagit bort så kan man kraftigt reducera angreppen. Det är bara om man vill sprätta upp wellpappen för att se om hönsen har kvalster som man behöver använda frysning som metod för att döda dem. Bränning av wellpappen är ju mycket enklare, bara att stoppa i spisen!

En bra bild av en öppnad kvalsterfälla (med kvalster) och information om kvalster finns på SVAs hemsidor:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Roda-hanskvalster/
« Senast ändrad: 13 aug-08 kl 08:48 av Strajder »

Sally

« Svar #3 skrivet: 13 aug-08 kl 09:59 »
Det måste jag testa...utan gift till att börja med  ;)! Tack för hjälpen!

Sally
Går det...så går det!

johe71

« Svar #4 skrivet: 13 aug-08 kl 10:33 »
som man sätter fast runt hönsens sittpinnar med en ståltråd eller snöre

eller också sätter man fast dem med det universella redskapet buntband   :)

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 13 aug-08 kl 17:41 »
Det viktiga är att inte låta dem sitta kvar för länge! Då blir det rena kvalsterfabriken. 2-3 dagar är det som rekommenderas, då hinner de krypa in men hinner inte föröka sig.

Sally

« Svar #6 skrivet: 02 sep-08 kl 10:42 »
Nu har jag provat wellpapp-fällan några gånger på olika ställen...ingenting. Det känns skönt! Ska fortsätta kolla lite då och då. tack för ett bra tips!

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser