Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggen har skalat av sitt horn,vad göra?  (läst 2747 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Baggen har skalat av sitt horn,vad göra?
« skrivet: 11 sep-08 kl 17:36 »
Sambon ringer nyss i panik,blodet droppar och baggen saknar skalet på hela sitt horn. Vad gör man? Växer det ut nytt skall eller måste hela hornet bort? Tappar han det själv eller måste jag såga av det? Infektion?

Han måste ha fastnat i nätet eller nåt stackarn, han som har så fina horn  :'(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Baggen har skalat av sitt horn,vad göra?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-08 kl 19:48 »
låt det bara vara ...     
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 11 sep-08 kl 21:22 »
Mmm det sa grannbonden också, jag har tvättat det med jodopax men såg när jag kom hem att han faktiskt brutit av en bit av det också, halva sitter kvar inuti skalet. Hur blir det nu om det läks, kommer han för alltid ha en missbildat kort horn då?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 11 sep-08 kl 21:57 »
Hur blir det nu om det läks, kommer han för alltid ha en missbildat kort horn då?

japps
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 12 sep-08 kl 06:43 »
japps
Trist, han som hade så vackra välsvarvade horn  :'( En av anledningarna att jag köpte just honom, fan också  :'(

Birgit

« Svar #5 skrivet: 12 sep-08 kl 07:00 »
Man ska inte hänga upp sig på skönhet Kimma, den är förgänglig!
Skämt åsido, tråkigt när sånt händer. Men han har ju fortfarande potensen kvar får vi hoppas? Så du får fina lamm ;)
Faktiskt, har jag inte haft någon behornad bagge någonsin som tappat hornskalet i livet. De finullar som fick horn (dålig kvalité) stångade ofta av hornen när de blev könsmogna. (inträffade mellan 3 - 4 mån ålder).
Däremot hade jag en gutebagge för några år sedan som lyckades stånga ihjäl en hög med "kompisar) innan vi fattade vad de dog av >:(. Han var extremt ettrig o stångig hela tiden. Han dog själv plötsligt strax efter, troligen äv nackskador. Har inte haft någon ens i närheten, varken före eller efter.
Vad jag märkt på mina gutebaggar är att de ibland, när de närmar sig könsmognad, blir väl kreativa och självständiga för sitt eget bästa. De ska ut från hagen och kolla, eller absolut äta utanför nätet osv. Det är en tuff period, då man får vaka extra mycket så inget händer (olyckor alltså).

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 12 sep-08 kl 07:08 »
Tror det är sistnämda som har hänt, att han ätit genom staketet och fastnat på vägen ut, hornen var/är ju skruvade så att kroken hamnar bakåt. Och just där hornet hittades är där päls i nätet samt är det lagat av ett spån som körde sönder det för mig förra året. Och han har najjat nytt nät utanpå det gamla så det är helt stumt, ger inte med sig en millimeter, då är det inte konstigt han till slut har ryckt av hela hornet för att komma loss  :'(  :'(  :'(

Skönhet är inte allt nej men fan va ledsen och besviken jag blir,hade ju sett fram emot att han skulle bli en stor stillig bagge med enorma horn, han har anlagen för det  :'(
Sambon är också ledsen och ska bestämt behålla den avslitna horndelen. Det är ju "hans bagge"  :-*

Birgit

« Svar #7 skrivet: 12 sep-08 kl 07:52 »
Jo, Kimma, ledsen blir man :'( Men han är ju frisk och kan generera fina lamm, säkert också fina horn på avkommor. Huvudsaken är att han mår bra i övrigt. Fast undrar om de inte har lite "tandvärk" i hornen när de skadar sig?
Fårnät och horndjur är lite knepigt. Är det för fjädrande, ger de sig inte förrän de tagit sig igenom. För hårt, fastnar de. Ett kraftigt hönsnät vore toppen. För då fick de inte igenom nosen, som är roten till det onda. Tyvärr är sånt nät tämligen dyrt, utöver att fårnät är dyrt :-\.
Jag har ju min vision om flätade hasselstaket, men det tar tid, när man ska göra allt själv, manuellt :-X

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 12 sep-08 kl 07:56 »
Ja det är inte utan att man funderar på att sätta en eltråd i lämplig höjd men då slutar de rensa just runt staketets nederkant istället. Hur man än gör är man inte nöjd  :P

Kajsa

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 14 sep-08 kl 21:30 »
Hej Kimma!

Det var tråkigt att läsa att din fina bagge skadat hornet så illa. Vad heter han nu för tiden? Du sa att sambon skulle döpa om honom!!!

Jag tror på din ide att sätta en eltråd en bit upp från marken. Fåren kommer ändå att ta gräset vid staketet på sin sida, men de kommer inte att kunna sticka igenom huvudet genom nätmaskorna och äta på utsidan om du sätter tråden på rätt höjd.

hälsningar Kajsa

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 14 sep-08 kl 21:55 »
Hej Kajsa och tack för omtanken. Jo lillkillen heter Rocky numera, sambon hade förtur att döpa denna gången och stackars Rocky har bara 1,5 horn nu  :-\
Det läker fint och han verkar pigg och kry och inte det minsta påverkad av det men fan så irriterande det är på hans fina välformade horn  :'(
Ska som du säger, sätta en tråd i lämplig höjd och hoppas att de betar längs staketkanten ändå.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

73 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser